Wprowadzenie do pracy socjalnej 10-1S-WPS
Zagadnienia:
1. Zarys historii pracy socjalnej;
2. Definicja pracy socjalnej;
3. Związki pracy socjalnej z pedagogiką społeczną oraz praca socjalna a: socjologia, psychologia, antropologia;
4. Przedmiot i zakres pracy socjalnej
5. Charakterystyka podstawowych pojęć:
opieka, pomoc, wsparcie społeczne, zasoby rodzinne
6. Wartości i zasady w pracy socjalnej
7. Etyka pracownika socjalnego
8. Modele w pracy socjalnej
9. Diagnoza rodziny
10. Wybrane lokalne i globalne problemy społeczne: bezdomność, bieda, ubóstwo, starość
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
PE1_W01
- Zna genezę pracy socjalnej, jej źródła filozoficzne, historyczne i kulturowe, a także podstawowe pojęcia; ma wiedzę na temat relacji pracy socjalnej z innymi dziedzinami naukowymi: socjologią, historią, psychologia społeczną, ekonomią, prawem.
PE1_W07
- Ma wiedzę o podstawowych środowiskach społecznych: rodzina, środowisko lokalne, środowisko globalne oraz o funkcjonowaniu instytucji wychowawczych, kulturalnych i pomocowych.
PE1_W19
- Ma wiedzę o etyce w pracy zawodowej pracownika socjalnego.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U12
- W dyskusjach i analizie tekstów używa argumentów świadczących o wrażliwości etycznej w badaniach pedagogicznych i w praktyce pedagogicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K04
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- prezentacja multimedialna
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
godziny kontraktowe: 12h wykładów
przygotowanie się do egzaminu: 8h
studiowanie literatury: 4h
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Smolińska-Theiss B. (1994). Źródła pracy socjalnej. Od chrześcijańskiego miłosierdzia do liberalnej demokracji, "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" nr 5.
2. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, rozdział 4.
3. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r.
4. Kantowicz E. (2001). Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
5. Kanios A. (2014). Praca socjalna. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
6. Kawula S. (red.) (2007). Pedagogika Społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Wydawnictwo Adam Marszałek.
7. Krajewska B. (2007). Elementarne zagadnienia pracy socjalnej (wybór tekstów), Wyd. Naukowe "Novum", Płock.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Kwak A., Wyrwich-Hejduk E. (2012). W kręgu pracy socjalnej. Warszawa: Wydawnictwo APS.
2. Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk";
3. Lalak D., Pilch T. (red) (1999). Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej - hasło diagnoza społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
4. Kulesza M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Warszawa, Difin.
5. Radziewicz J. (1995). Środowisko społeczno-wychowawcze szkoły. [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.) Pedagogika Społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
6. Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Szkolne środowisko uczenia się. [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2003). Pedagogika, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
7. Zych A., Leksykon gerontologii, wyd. Impuls, Kraków 2010 - wybrane hasła (starzenie się - biologiczne, psychiczne, społeczne).
8. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, rozdział 1, 7.
9. Orzechowska G., Aktualne problemy gerontologii społecznej, wyd. UWM, Olsztyn 2001, rozdział 1.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: