Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne w przedszkolu i szkole – metodyka 10-1S-WOP
Tematyka zajęć z przedmiotu obejmuje:
1. Cele i treści kształcenia zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
2. Wychowanie rodzinne w placówce oświatowej:
-Moja rodzina. Czym zajmują się rodzice, jak się nazywają i co ich interesuje?
-Tradycje świąteczne w naszych domach, czyli co naprawdę jest ważne.
3. Wychowanie obywatelskie i patriotyczne:
-Wiem, gdzie mieszkam i mam elementarną wiedzę o swojej miejscowości. Tradycje regionalne.
-Mam świadomość przynależności narodowej oraz orientuję się, że Polska należy do Unii Europejskiej.
-Umiem godnie zachować się w trakcie wydarzeń społecznych i uroczystości państwowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
PEP1_W09 Zna wyniki badań nad uprzedzeniami stereotypami dzieci i orientuje się, w jaki sposób można je korzystnie zmienić
PEP1_W13 Zna zakres treści zalecany do realizacji w podstawie programowej
PEP1_W14 Orientuje się w domowych zaniedbaniach w tym zakresie i wie, w jaki sposób moż-na to wyrównać w przedszkolu i szkole
PEP1_W15 Orientuje się w metodach i formach wy-chowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego w przedszkolu i szkole
PEP1_U03 Potrafi kształtować u dzieci przynależność do rodziny poprzez wiedzę dotyczącą adresu zamieszkania, czym zajmują się najbliżsi, ich imiona i nazwiska Umie kształtować u dzieci wiedzę o bliż-szym i dalszym otoczeniu, przynależności do ojczyzny i do Unii Europejskiej Umie zadbać o to, aby dzieci znały sym-bole narodowe (flaga, godło, hymn) i potrafiły godnie zachować się w trakcie uroczystości państwowych Umie kształtować dziecięca postawę tole-rancji dla osób innej narodowości, wyglą-du i wyznania, a także uczyć je zgodnego współdziałania
PEP1_K03 Własną postawą przyczynia się do kształ-towania się u dzieci patriotyzmu
PEP1_K09 Wykazuje się wysoką empatią i należytą tolerancją względem osób różniących się wyglądem, narodowością lub wyznaniem
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składają się:
-uczestnictwo w hospitacji zajęć z zakresu wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego w przedszkolu lub szkole, potwierdzone protokołem hospitacji
-aktywność na zajęciach w postaci wykonania prezentacji w programie Power Point dotyczącej różnej tematyki z zakresu wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego.
Literatura
Literatura podstawowa:
(red.) E. Gruszczyk-Kolczyńska "Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić", Bliżej przedszkola, Kraków 2016
Literatura uzupełniająca:
Czasopismo "Bliżej Przedszkola"
M. Kupisiewicz, Edukacja ekonomiczna dzieci, Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi, Warszawa 2004
F. Ziemski, Dziecko w świecie tradycji, Kraków, 2002
K. Denek, Dziecko w świecie wielkiej i małej Ojczyzny, Kraków 2009
L. Pawelec, Edukacja regionalna w przedszkolu i klasach młodszych szkoły podstawowej, Kielce 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: