Wychowanie i nauczanie integracyjne 10-1S-WII
Typy i modele integracji realizowane w polskiej oświacie.
Edukacja segregacyjna/integracyjna/ włączająca
Kluczowe pojęcia: rozwój słownictwa związanego z inkluzją.
Założenia edukacji włączającej w zakresie pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nauczanie integracyjne w Polsce/rys historyczny. Prawo polskie o integracji i włączaniu.
Organizacja kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno - pedagogicznej w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej
Dostarczanie pomocy i wsparcia w odpowiedzi na różne potrzeby uczniów
Zadania szkoły w zakresie organizacji kształcenia specjalnego
Zadania zespołu pracującego z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
Budowanie pozytywnego nastawienia nauczycieli do pracy w zróżnicowanej grupie uczniów i zaspokajania ich potrzeb
Występowanie w środowisku nauczania barier ograniczających pełne
i aktywne uczestnictwo w życiu społecznym
Rozwiązania organizacyjne w edukacji mające na celu wyrównywanie szans edukacyjnych (pomoc psychologiczno-pedagogiczna, kształcenie specjalne, dostosowanie wymagań edukacyjnych, indywidualizacja nauczania);
Warunki sprzyjające inkluzji na poziomie lokalnym – zadania szkoły (nauczycieli, specjalistów), poradni, organu prowadzącego, innych instytucji.
Słabe strony i zagrożenia związane z edukacją włączającą
Silne strony i szanse związane z edukacją włączającą
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2019L: |
Efekty kształcenia
PE1_W22 Zna podstawowe założenia teoretyczne instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym w oddziałach i placówkach integracyjnych
PE1_U 01 Na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie integracyjnej
PE1_K02 Docenia znaczenie wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki i psychologii dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w grupach integracyjnych, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii
Kryteria oceniania
ćwiczenia z wykorzystaniem prezentacji z komentarzami, zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami, konsultacje indywidualne w wyznaczonych terminach dyżurów;
opisy zadań, harmonogram ich realizacji, materiały. instrukcje wykonania zadań umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce Wpisy i Pliki.
Metody i kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu prezentacji w PP dot. typów systemów kształcenia osób niepełnosprawnych w innych państwach.
Prezentacje zamieszczone są w plikach w aplikacji TEAMS.
Literatura
Firkowska-Mankiewicz A. (2012), Edukacja włączająca zadaniem na dziś polskiej szkoły, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa
https://docplayer.pl/21505518-Edukacja-wlaczajaca-zadaniem-na-dzis-polskiej-szkoly.html
Chrzanowska I., Szumski G. /red./ (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Wyd. FRSE, Warszawa
Edukacja włączająca w Polsce – geneza, teraźniejszość, perspektywy – prof. Chrzanowska
https://www.youtube.com/watch?v=6Bn6a-WAubs
https://dziendobry.tvn.pl/a/nauczyciel-wspomagajacy-jaka-pelni-role
https://erasmusplus.org.pl/podstrony-akcji/edukacja-szkolna/edukacja-wlaczajaca-od-zalozen-do-praktyki/
Wykaz najważniejszych aktów prawnych regulujących funkcjonowanie szkół. Analiza rozporządzeń MEN dot. Organizacji kształcenia specjalnego oraz organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Konferencja wiceminister edukacji Marzeny Machałek na temat wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
https://www.youtube.com/watch?v=T53-cvIsohk
"Wskaźniki edukacji włączającej – dawne dylematy, nowe doświadczenia" – konferencja naukowa online
https://www.youtube.com/watch?v=jvbvlKsqzdM
Prawo oświatowe a edukacja włączająca – artykuły ORE
Chrzanowska I. (2011), Szanse edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w: Koniński Kurier Oświatowy Nr 2 (93) Rok XIX
Edukacja integracyjna i włączająca w doświadczeniach pedagogów i nauczycieli / pod red. Zdzisławy Janiszewskiej-Nieścioruk. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2012
Wokół edukacji włączającej : efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych / Grzegorz Szumski ; współpr. Anna Firkowska-Mankiewicz. - Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010
https://www.ore.edu.pl/2016/12/publikacja-tworzenie-warunkow-edukacyjnych-dla-ucznia-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-w-stopniu-lekkim-ewa-antoszkiewicz/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: