Specjalne potrzeby edukacyjne - wykrywanie i udzielanie wsparcia 10-1S-SEU
Charakterystyka psychopedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zaburzenia w procesie rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć) oraz społeczno-emocjonalnego. Diagnoza funkcjonalna uczniów ze specjalnymi potrzebami w praktyce, w tym uczniów z niepełnosprawnościami. Rozpoznanie potrzeb. Klasyfikacje zaburzeń (ICD, DSM, ICF). Narzędzia wykorzystywane w diagnozie funkcjonalnej. Kryteria diagnostyczne SPE. Analiza i ocena trudności w nabywaniu umiejętności edukacyjnych i społecznych jako konsekwencja zaburzeń w rozwoju. Charakterystyka nieprawidłowości rozwojowych (m.in. ADHD, autystyczne spektrum zaburzeń, niepełnosprawność intelektualna, mózgowe porażenie dziecięce i inne zaburzenia ruchowe, choroby przewlekłe , zagrożenie niedostosowaniem społecznym, specyficzne trudności w uczeniu się). Definiowanie potrzeb edukacyjnych. Warunki organizacji kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, warunki powodzenia edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Podstawa prawna. Projektowanie wsparcia dzieci (uczniów) ze specjalnymi potrzebami, w tym uczniów z niepełnosprawnościami, ocena jego skuteczności. Organizacja procesu kształcenia i wychowania w zakresie edukacji włączającej. Współpraca z rodziną ucznia w procesie wspierania rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Ln: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2018Ln: |
Efekty kształcenia
Efekty dla III roku
PE1_W25 ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin.
PE1_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka.
PE1_U03 umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia; ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji.
PE1_U08 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
PE1_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej.
PE1_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji.
PE1_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty.
PE1_K06 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy pedagogicznej.
PE1_K10 wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole.
-----------------------------------------------------------------------------------
PE1_W25 ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki,
wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin
PE1_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka
PE1_U03 umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia
PE1_U05 ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia prostych badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej lub korekcyjnej, formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazywania kierunków dalszych działań
PE1_U07 ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami
procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji
PE1_U08 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii,
popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
PE1_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach
wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej
PE1_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji
PE1_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty
PE1_K06 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy pedagogicznej
PE1_K10 wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole
-----------------
EDW III rok
PE1_W25 ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin
PE1_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów dukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka
PE1_U03 umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia
PE1_U07 ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersolanej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kstałcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem róznych technik i kanałów komunikacji
PE1_U08 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
PE1_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej
PE1_U15 potrafi realizowac zadania i rozizywac problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji
PE1_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela - wychowawcy i nauczyciela
-terapeuty
PE1_K06 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy pedaogicznej
PE1_K10 wykazuje zrozumienie i wrazliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole
Kryteria oceniania
wykład w postaci prezentacji z komentarzami, zdalna praca zespołowa nad podanymi zagadnieniami, konsultacje indywidualne w wyznaczonych terminach dyżurów;
opisy zadań, harmonogram ich realizacji, materiały. instrukcje wykonania zadań umieszczone są w aplikacji Microsoft Teams w zakładce Wpisy i Pliki;
Zaliczenie przedmiotu polega na przygotowaniu prezentacji w PP dot. dostosowania metod, form i środków do indywidualnych potrzeb ucznia ze SPE.
Prezentacje zamieszczone są w plikach w aplikacji TEAMS.
Literatura
Głodkowska, J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP Spółka Akcyjna.
Głodkowska, J. (red.). (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa: APS.
Olechowska A. Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli Wyd. APS, Warszawa 2001
Olechowska A, Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016
Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne w urzędowym dyskursie pedagogicznym. Warszawa 2019
Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji / red. nauk. Zdzisława Janiszewska-Nieścioruk ; Uniwersytet Zielonogórski. - Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2010
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa 2017: ORE
Wilewska J. – Nowe rozwiązania - kształcenie uczniów ze SPE od 1 września 2017 roku. Warszawa, Konferencja: Uczeń ze SPE w kontekście zmian w prawie oświatowym
Wojdyła, E. (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały dla nauczycieli, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Wojdyła, E. (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały szkoleniowe. Cz. 1, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: