Rozwój prawidłowy i zaburzony dzieci 10-1S-RPZ3
Czynniki zaburzające rozwój dziecka
Ochrona zdrowie dziecka w Polsce
Rola szczepień ochronnych
Obszary rozwojowe
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2019Zn: |
Efekty kształcenia
PE1_W05 Rozumie stałe następstwo okresów rozwojowych dziecka
PE1_W05 Zna przebieg rozwoju dziecka od okresu prenatalnego do okresu adolescencji (kryteria, charakterystyki) ze szczególnym uwzględnieniem zmian w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i społecznym.
PE1_W05 Rozumie rolę czynników zaburzających rozwój, różnicuje rozwój prawidłowy i zaburzony.
PE1_W23 Orientuje się w profilaktyce zaburzeń rozwojowych u dzieci.
PE1_U09 Na podstawie obserwacji i analizy zachowania dzieci potrafi dostrzec przejawy rozwoju prawidłowego i zaburzonego.
PE1_U09 Wie, do kogo się zwrócić o pomoc w przypadku ostrzej manifestujących się zaburzeń rozwojowych
PE1_U04 Potrafi wspierać dzieci w rozwoju w warunkach wychowania przedszkolnego.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega kolokwium
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa
• Bogdanowicz M. (1994), O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu. Odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli. Lubin.
• Gruszczyk-Kolczyńska E. , Zielińska E. (1992), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa.
• Hallowell E., Ratey J.J. (2004), W świecie ADHD, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.
• Kozłowska A. (1984), Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa.
• Olechnowicz H. (2004), Wokół autyzmu. Fakty, skojarzenia, refleksje, WSiP, Warszawa.
• Popielarska A. (1989), Psychologia wieku rozwojowego, Warszawa.
• Spionek H. (1985), Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
• Bogdanowicz M. (2008), Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją, Gdańsk.
• Davis R.D., Braun E.M. (2001), Dar dysleksji, Poznań.
• Zakrzewska B. (1996), I Ty będziesz dobrze czytać, Warszawa.
• Zakrzewska B. (1996), Trudności w czytaniu i pisaniu. Modle ćwiczeń, Warszawa.
• Opolska T., Potempska E. (1999), Dziecko nadpobudliwe. Program korekcji zachowań, CMPP-P MEN, Warszawa.
• Nartowska H. (1986), Wychowanie dziecka nadpobudliwego, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Warszawa.
• Nartowska H. (1999), Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo, PZWS, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: