Pedagogika zdolności 10-1S-PZD1
Treści:
Zdolności, uzdolnienia, talent – ustalenia terminologiczne
Wyznaczniki ucznia zdolnego
Diagnozowanie zdolności: przegląd metod i narzędzi
Instytucje działające na rzecz ucznia zdolnego i jego nauczyciela i zaliczenie
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_W15
- poprawnie definiuje wyznaczniki ucznia zdolnego i wskazuje zachodzące między nimi relacje.
PE1_U11
- zna podstawowe metody i narzędzia stosowane w celu diagnozowania zdolności
- potrafi zaprojektować i zastosować własne narzędzia służące identyfikacji zdolnych
PE1_U11
- potrafi inicjować i organizować proces opieki nad zdolnymi
- potrafi zaprojektować działania służące diagnozowaniu, rozwijaniu i promowaniu zdolności
PE1_K10
- ma świadomość wagi rozwijania zdolności i rozumie zagadnienia etyczne wiążące się z pracą pedagoga zdolności
Kryteria oceniania
Pogadanka, wykład, prezentacja, dyskusja panelowa, praca grupowa, ćwiczenia praktyczne, projekty
Literatura
Literatura:
Red M. Jabłonowska „Środowisko edukacyjne uczniów zdolnych” Wydawnictwo Universitas Rediviva Warszawa 2013
Red M. Jabłonowska „Uczeń zdolny i jego edukacja” Wydawnictwo Universitas Rediviva Warszawa 2013
J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska „Zdolności i twórczość” Wydawnictwo APS Warszawa 2010
Czaja-Chudyba „Odkrywanie zdolności dziecka” Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej , Kraków 2005
W. Limont „Uczeń zdolny. Jak go rozpoznawać i jak z nim pracować” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2005
M. Partyka „ Zdolni, utalentowani, twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców” Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1999
J. W. Eby, J.F. Smutny „Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży” Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: