Podstawy wiedzy o przyrodzie 10-1S-PWP2
METODY KSZTAŁCENIA
Wykład konwersacyjny, ( prezentacje multimedialne), metoda laboratoryjnai problemowa (obserwacja, gry dydaktyczne, projekt)
TREŚCI PROGRAMOWE
Wykłady:
Królestwa organizmów żywych. Klasyfikacja roślin i zwierząt
Natura 2000. Terenowe ścieżki przyrodnicze
Orientacja w terenie
Nasi sąsiedzi rośliny i zwierzęta synantropijne
Rośliny i zwierzęta jako biowskaźniki
Drzewa i krzewy w stanie bezlistnym
Zjawiska fenologiczne w przyrodzie
Test wiedzy.
Ćwiczenia:
Rośliny i zwierzęta żyjące w najbliższym otoczeniu. Charakterystyka ekosystemów: parku, lasu, pola, sadu, ogrodu. życie w wybranych ekosystemach: wodnym, lądowym, powietrznym – przystosowania.
Budowa i funkcje organów roślinnych w aspekcie przystosowań środowiskowych.
Zjawiska fenologiczne związane z porami roku. Podstawy z meteorologii.
Obserwacje i proste doświadczenia przyrodnicze, analiza i wiązanie przyczyny ze skutkiem;
Zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych. Sposoby zachowania się w przypadku zjawisk takich jak: (burza, huragan, powódź, pożar).
Zagrożenia środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato. (podstawowe informacje).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1 _W23 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia
PE1 _U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PE1_U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem
Kryteria oceniania
Wiedza
Test.
Umiejętności
Test.
Prezentacja scenariusza zajęć z konkretnego obszaru tematycznego – zespół 2-3 osobowy.
Projekt prostego środka dydaktycznego i zastosowanie do zajęć przyrodniczych.
Kompetencje społeczne
Projekt edukacyjny związany z ochroną przyrody
Literatura
Aichele D. R., Schwegler A., Jakie to drzewo?, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne Warszawa 1992
Bouchner M., Przewodnik śladami zwierząt, Wydawnictwo Multico 1996
Chauvel D. P., Środowisko w wychowaniu przedszkolnym, Wydawnictwo Cykady, Warszawa 2000
Fronczak J. (red.), Nasza przyroda. Rośliny i zwierzęta Europy. wyd. Reader’s Digest 2009
Golonko L., Moździerz U., Tajemnice przyrody, Nowa Era 2007
Kremer B., Przewodnik. Drzewa i krzewy, Wyd. Multiko, Warszawa 2003
Podbielkowscy Z., M., Przystosowania roślin do środowiska Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne 1992
Potyrała K., A Walosik, Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, Wyd. Kubajak2011
Potyrała K. (red.), Kreatywny nauczyciel, Wskazówki i rozwiązania, Wyd. Nauk. UP, Kraków 2011
Sorbjan Z., Meteorologia dla każdego. Wyd. Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
Sudnik-Wójcikowska B., Rośliny synantropijne, Wydawnictwo Multico seria Flora Polski 2011
Stichmann-Marny U., Kretzschmar E., Przewodnik rośliny i zwierzęta Wydawnictwo Multico 1997 i nowsze wersje
Theiss W., Mała ojczyzna, Wyd. Akademickie „Żak” Warszawa 2001
Tuszyńska L., Kral E. (red.), Środowisko. Scenariusze lekcji terenowych dla klas I-III szkoły podstawowej, Wyd. Wydziału Biologii UW, Warszawa 2010
Umiński T., Ekologia, środowisko, przyroda. Podręcznik dla szkół średnich. WSiP Warszawa 1999
Podstawa programowa: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: