Proces uczenia się dzieci w domu, żłobku i przedszkolu 10-1S-PUZ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
PEP1_W03 Rozumie korzyści i niebezpieczeństwa zamierzo-nego i niezamierzonego procesu uczenia się. Skutki nakładania, redukowania i uzupełniania się efektów wychowawczych w środowisku do-mowym (domowa edukacja)
PEP1_W09 zna proces uczenia się dzieci. Wie, co łączy i dzieli wspomaganie rozwoju, wychowanie i kształcenie dzieci.
PEP1_U03 wie, co zrobić, aby dzieci nie broniły się przed podejmowaniem zadań, także o poczuciu spraw-stwa
potrafi scharakteryzować przebieg i cechy procesu uczenia się w dziecięcych zabawach
potrafi scharakteryzować zabawy maluchów i potrafi omówić zagadnienie: wnioskowanie o poziomie rozwoju umysłowego dziecka na pod-stawie zabaw
PEP1_U05
potrafi wymienić sposoby wzbogacania i wydłuża-nia czasu trwania dziecięcych zabaw
potrafi omówić alarmujące dane dotyczące zezwa-lania dzieciom oglądanie telewizji, korzystania z komputerów i tabletów w Polsce
Proces uczenia się dzieci w domu, żłobku i przedszko-lu
potrafi organizować zabawy maluchów w przed-szkolu: a) zabawy dowolne, b) zabawy tematycz-ne oraz omówić szczególne wartości zabaw z klockami
potrafi sporządzić wykaz zabawek sprzyjających rozwojowi umysłowemu maluchów
potrafi ustalić możliwości współpracy z rodzicami odnośnie wzbogacania dziecięcych zabaw i prze-dłużania czasu ich trwania
potrafi ustalić proporcje pomiędzy zamierzonym i niezamierzonym uczeniem się i wyprowadzić prawidłowe wnioski pedagogiczne
potrafi ustalić listę czynników zagrażających pra-widłowemu rozwojowi, gdy dzieci ponad miarę oglądają telewizję, korzystają z komputerów i tabletów
potrafi przeprowadzić rozmowę z rodzicami o tym, jak ich dzieci oglądają telewizję i korzystają z komputera i tabletów i ustalić sposoby zmniejsza-nia szkodliwego wpływu telewizji, komputera i tabletu na rozwój psychoruchowy dzieci,
PEP1_K02 posiada przekonanie o konieczności zachowania rozsądnych ram czasowych oglądania telewizji i korzystania z komputerów i tabletów
PEP1_K04 rozumie konieczność okazywania szacunku dzie-cięcej zabawie
Kryteria oceniania
Pogadanka, dyskusja, praca z książką, zajęcia praktyczne. - ćwiczenia
Prezentacja - wykład
Literatura
• Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
• Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. Załącznik 1 – Podstawa programowa.
• Bogdanowicz M., Metoda dobrego startu (różne opracowania).
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.
• Florek A., Dziecko w grupie. Wychowanie w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo, Pedagog, Warszawa 2010
• Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, PWN, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: