Polityka społeczna - edukacja, opieka 10-1S-PSO
Polityka społeczna - edukacja, opieka w kontekstach międzynarodowych, krajowych standardów i wskaźników jakości życia na świecie w odniesieniu do problemów pedagogicznych.
Na zajęciach będzie poruszana następująca tematyka:
1. Wprowadzenie do polityki społecznej.
2. Modele polityki społecznej.
3. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin), minimum socjalne, minimum egzystencji.
4. Polityka mieszkaniowa.
5. Polityka ochrony zdrowia.
6. Wyzwania dla polityki społecznej: kwestie ubóstwa, marginalności i wykluczenia w polityce społecznej.
7. Polityka edukacyjna. Rola instytucji oświatowych, szczególnie szkoły, we wczesnej interwencji społecznej i pracy z dzieckiem i rodziną
8. Prawodawstwo europejskie w dziedzinie społecznej: Europejska Karta Społeczna, Europejski Fundusz Socjalny i inne.
9. Wybrane problemy polityki rodzinnej w Polsce i innych wybranych krajach Europy. Uwarunkowania historyczne, demograficzne, ekonomiczne, ideologiczne, kulturowe. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej
10. Polityka społeczna wobec osób starszych i niepełnosprawnych.
11. Opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2018Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
PE1_W01
- Zna podstawowe pojęcia z zakresu polityki społecznej (m.in. pomoc społeczna, ubezpieczenia społeczne, sprawiedliwość społeczna, welfare state, polityka edukacyjna, polityka prorodzinna, polityka opiekuńcza, ośrodki opiekuńcze i wychowawcze, kompensacja, resocjalizacja) oraz ich źródła i zastosowanie.
PE1_W07
- Przedstawia ewolucję instytucji społecznych mających na celu edukację, walkę z analfabetyzmem oraz wyjaśnia zasady działania współczesnych systemów wsparcia, ingerencji państwa w opiekę nad dzieckiem, osobą starszą, chorą, niepełnosprawną.
PE1_W15
- Ma wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej i pomocowej.
PE1_W16
- Potrafi wymienić wybrane podstawy prawne, organizacyjne i etyczne z zakresu instytucji pomocy nieletnim i osobom w potrzebie (vulnerable minor, vulnerable adult), oraz w zakresie obowiązku szkolnego i edukacji dorosłych; ma wiedzę na temat regulacji prawnych dotyczących opieki nad dzieckiem do lat 3, rodziny zastępczej i adopcji.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U02
- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu polityki społecznej w celu opracowania projektu dotyczącego działalności oświatowej.
PE1_U13
- Potrafi poprowadzić prezentację, zaplanować działania grupowe i podział pracy w zespole.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K03
- Wykazuje inicjatywę w zakresie organizacji pracy, chętnie angażuje się w projekty zespołowe, oraz pracę indywidualną.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
- Prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych
- Dyskusja
- Ocena wypowiedzi pisemnych - kolokwium
- Praca z tekstem
- Przygotowanie zajęć na podstawie literatury przedmiotu
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
godziny kontraktowe: 12h ćwiczeń
przygotowanie się do zajęć: 8h
studiowanie literatury: 4h
przygotowanie prezentacji na wybrany temat: 10h
przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 5h
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3
Literatura
1. Deklaracja Praw Człowieka;
2. Europejska karta społeczna
3. Firlit-Fesnak G., Męcina J., P. (2018) (red.). Polityka społeczna. Wydanie drugie, rozszerzone. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
4. Frąckiewicz L. (2002). Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
5. Gabryszak R., Magierka D. (2009) (red.). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
6. http://www.unicef.pl/Co-robimy/Publikacje
7. https://www.gov.pl/web/rodzina/co-robimy-wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi
8. Kłonkowska, A. M., Szulc M. (red.) Społecznie wykluczeni. Niewygodni, nienormatywni, nieadekwatni. Gdańsk 2013.
9. Konwencja o Prawach Dziecka;
10. Materiały ze strony Eurydice;
11. Odrowąż-Coates, A. Wybrane aspekty marginalizacji i wykluczenia w polskiej przestrzeni społecznej T. Pilch, T. Sosnowski (red.) Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Żak, Warszawa 2013, s. 333-346.
12. Odrowąż-Coates, A. Wyzwania wielokulturowe dla państwowego systemu oświaty w Polsce i w Wielkiej Brytanii, w: W. Żłobicki (red.) Współczesna przestrzeń edukacyjna. Geneza, przemiany, nowe znaczenia, Wrocław 2013, s. 285-302.
13. Polityka prorodzinna w wybranych krajach Unii Europejskiej, Raport Zespolu ds Rodziny, CAFR 2012.
14. Raport o stanie badań – Instytut Badań Edukacyjnych
15. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011;
16. Uryga D. (2018). Szkoła stowarzyszeniowa jako współczesna forma szkoły środowiskowej [w] Pedagogika Społeczna nr 2(68) Rok XVII 2018, s. 179-191.
17. Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004. R. IV;
18. www.psiru.org - dane statystyczne dotyczące opieki nad dzieckiem w Europie.
19. Wybrane zagadnienia polityki prorodzinnej w niektórych państwach Unii Europejskiej, Kancelaria Senatu, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: