Praca opiekuńczo-wychowawcza w szkole 10-1S-PRW
WYKŁADY:
• świetlica szkolna - praca opiek-wych. i socjalna,
• pedagog szkolny - praca opiek-wych. i socjalna
• elementy kultury szkoły, uczestnictwo w kulturze
• klimat szkoły, klimat klasy, badanie klimatu, wpływ uczniów i nauczycieli na klimat
• przywództwo w szkole, przymus i dyscyplina ?
• rozwój zawodowy nauczycieli, teorie na temat rozwoju zawodowego, awans zawodowy nauczycieli
• relacje interpersonalne nauczyciel-uczniowie
• refleksyjność w praktyce edukacyjnej i wychowawczej
ĆWICZENIA/WARSZTATY
• elementy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole (wychowawstwo, świetlica szkolna, pedagog szkolny),
• pojęcia: kultura szkoły, klimat szkoły, elementy kultury i klimatu
• teorie, metafory, typologie szkoły
• przywództwo w szkole (po czyjej stronie jest władza?)
• szkoła z punktu widzenia uczniów (normy i ich tworzenie, pedagogika oporu), szkoła z punktu widzenia nauczyciela (autorytet, rola, program ukryty, gry psychologiczne)
• role społeczne w klasie szkolnej – badanie
• „Szkoła bez przemocy” – analiza raportu
• pracownicy szkoły jako refleksyjni praktycy, szkoła jako miejsce przygotowania ucznia do bycia refleksyjnym praktykiem
• dokumentacja szkolna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
PEP1_W13
ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole
PEP1_W15
ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole
PEP1_U14
potrafi rozwiązywać problemy pedagogiczne występujące w szkole, prognozować przebieg ich rozwiązywania, przewidywać skutki planowanych działań, organizować i realizować działania pedagogiczne, dokonywać analizy wspomnianych działań ukierunkowanej na ich modyfikację oraz eksperymentować w obszarze praktyki szkolnej
PEP1_K04
ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki pracy w szkole
Kryteria oceniania
METODY
wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, metoda projektów (badania
socjometryczne)
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
WIEDZA:
kolokwium pisemne, ocena wypowiedzi ustnej, ocena pracy pisemnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
samoocena studenta
ocena wypowiedzi ustnej, ocena eseju
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
• Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007,
• Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007.
• Jagieła J., Komunikacja w szkole, Rubikon, 2004.
• Czerpaniak-Walczak M., Kultura szkoły – o jej złożoności i wielowymiarowości, PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015.
• Kulesza M., Kulesza M., Klimat szkoły jako kategoria opisowa środowiska szkolnego,PEDAGOGIKA SPOŁECZNA, nr 3, 2015.
• Taboł Sebastian, Edukacja a kultura szkoły, Przegląd Pedagogiczny, nr 1, 2010.
• Gejdos Miroslav, Kultura szkoły jako wartość szkolnej wspólnoty, www. docplayer.pl/24276294-Articles-kultura-szkoly-jakowartosc-szkolnej-wspolnoty-dr...
• Perkowska-Klejman Anna, Oblicza kultury szkoły, [w:] Różne oblicza edukacji; (red.) Korczak, Przyborowski, 2016.
• Wisław Sikorski, Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji, Edukacja, nr 3, 2013.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
•Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002,
•Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007,
•Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002.
•Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005,
•Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”.
•Schaefer K. Jak przeżyć szkołę, GWP, 2005
•Janowski A., Poznawanie uczniów Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Fraszka Edukacyjna, 2002
•Molak A., Socjometryczne techniki badawcze, AWF w Warszawie, 1974
•Perkowska-Klejman A., Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna, Pedagogika Społeczna, 2011, nr 2,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: