Podstawy pedagogiki korekcyjnej 10-1S-POK1
Pedagogika korekcyjna jako dziedzina pedagogiki, przedmiot i zadania pedagogiki korekcyjnej. Sylwetka i przygotowanie zawodowe pedagoga korekcyjnego. Metody i techniki badań pedagogicznych w pedagogice korekcyjnej.
Rodzaje trudności w rozwoju i uczeniu się – przyczyny i objawy zaburzeń emocjonalnych i w zachowaniu, zaburzeń komunikacji językowej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, zaburzeń sensorycznych, motorycznych, niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń związanych z przewlekłą chorobą somatyczną, sprzężonych niepełnosprawności, zaburzeń neurodynamiki itp.,
a proces nauczania-uczenia się.
Określanie przedmiotu i zadań pedagogiki korekcyjnej, charakteryzowanie sylwetki pedagoga korekcyjnego – kompetencje i predyspozycje zawodowe.
Charakteryzowanie rodzajów najczęstszych trudności w rozwoju i uczeniu się.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PE1_W25 ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów; ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin.
Umiejętności
PE1_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka.
PE1_U08 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów; posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
Kompetencje społeczne
PE1_K05 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań,
postępuje zgodnie z zasadami etyki; dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, auczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty.
PE1_K10 wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski; wykazuje zrozumienie
i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis, wykład z prezentacja interaktywną), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu), metoda projektu
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 20
Przygotowanie się do egzaminu 20
Przygotowanie ćwiczeń zaliczeniowych, prezentacji, projektu 20
Inne formy 20
Sumaryczna liczba punktów ECTS 5
Literatura
Literatura obowiązkowa
Czajkowska I., Herda K., Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole: poradnik dla nauczycieli, Warszawa 1989
Górniewicz E., Krause A., Od tradycjonalizmu do ponowoczesności: dyskursy pedagogiki specjalnej, Olsztyn 2002
Olechowska A., Edukacja dzieci o specjalnych potrzebach w: Szlendak T. (red.), Małe dziecko w Polsce. Raport o sytuacji edukacji elementarnej, Warszawa 2006
Olechowska, A. Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016
Skorek M. (red.), Terapia pedagogiczna, t.1 i 2, Kraków 2005
Sosin I. (red.), Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, Warszawa 2008
Literatura uzupełniająca
Byers R., Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych: opracowanie metodyczne dla nauczycieli, Warszawa 2002
Klus-Stańska D., Szczepska-Putkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009
Kozłowska A. (red. nauk.), Dylematy współczesnego wychowania i edukacji, Kraków 2007
Sekułowicz M.(red.), Wybrane problemy pedagogiki specjalnej: teoria, diagnoza, terapia, Wrocław 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: