Psychologia kliniczna dziecka 10-1S-PKD2
Wykłady podejmowana problematyka:
1. Wprowadzenie – historia zainteresowania problemami psychicznymi dzieci i młodzieży; charakterystyka i obszar dziedziny; podstawowe pojęcia (zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenia/problemy psychiczne, norma, jakość życia, klasyfikacje zaburzeń).
2. Podstawowe paradygmaty psychologii klinicznej ujmujące problemy zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży; przyczyny powstania zaburzeń wieku rozwojowego.
3. Diagnoza w psychologii klinicznej dzieci i młodzieży(proces diagnozy, metody: wywiad, obserwacja, testy; konceptualizacja pacjenta).
5. Psychologiczne aspekty stresu u dzieci i młodzieży (przyczyny stresu i jego konsekwencje dla funkcjonowania dzieci i młodzieży; PTSD u małych dzieci.
6. Zaburzenia ze spektrum autyzmu
7. Zaburzenia zachowania
8. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD)
9. Zaburzenia nastroju; zaburzenia lękowe
10 . Zaburzenia odżywiania
W cyklu 2020Ln:
1. Wprowadzenie – historia zainteresowania problemami psychicznymi dzieci; charakterystyka i obszar dziedziny; podstawowe pojęcia (zdrowie, zdrowie psychiczne, zaburzenia/problemy psychiczne, norma, jakość życia). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
PE1_W24 Ma uszczegółowioną wiedzę z zakresu psychologii klinicznej dotyczącą uwarunkowań rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
PE1 _U01 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci z punktu widzenia wybranych teorii z zakresu psychologii klinicznej dziecka
PE1_U04 Potrafi samodzielnie zdobywać podstawową wiedzę z zakresu psychologii klinicznej i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z polsko- i obcojęzycznych źródeł oraz nowoczesnych technologii
-------------------
PE1_W24 ma uszczegółowioną wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
PE1 _U01 potrafi dokonywac podstawowych obserwacji i prostych intepretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci
PE1_U04 potrafi samodzielnie zdobywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej i korekcyjnej, i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z polsko - i obcojęzycznych źródeł oraz nowoczesnych technologii
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny test jednokrotnego wyboru, próg zaliczenia 60 % poprawnych odpowiedzi
Literatura
1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN
2. DC:0-3R (2005). Klasyfikacja diagnostyczna. Warszawa: Wyd. „Fundament”.
3. ICD-10. Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych. Rewizja Dziesiąta. (1997, 2000) Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne “Vesalius”, Wydawnictwo Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Kraków, Warszawa (188-238).
4. Jerzak, M. (red.) 2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a rzeczywistość szkolna. Warszawa, PWN
5. Kendall, P. (2014). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk:GWP.
6.Komender, J., Jagielska, G., Bryńska, A. (2009). Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa:PZWL.
7. Marcelli, D. (2013). Psychopatologia wieku dziecięcego. Wrocław, Elsevier
8. Namysłowska, I. (2007). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL
9. Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej, Sopot: GWP.
10. Wolańczyk ,T., Komender, J. (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. Warszawa: PZWL.
11. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wyd. Impuls
Literatura uzupełniająca:
1. Attwood, T. (2006). Zespół Aspergera, Warszawa: Wyd. Zysk i S-ka.
2. Biała M. (1994) Teoria zabawy wg. Koncepcji D.W. Winnicotta, Nowiny Psychologiczne 4.
3. Danielewicz, D., Pisula, E. (2011). Rodzice i rodzeństwo wobec trudności w zdrowiu i rozwoju dziecka, Warszawa: Wyd. APS.
4. Frith, U. (2008). Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy. Gdańsk: GWP.
5. Krasowicz-Kupis, G. (2009). Psychologia dysleksji. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN
Hanć, T. (2009). Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Kazdin, A.E., Weisz, J.R. (red.) (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków, Wydawnictwo UJ.
Kulik, A. (2010). Zmęczenie przewlekłe u nastolatków. Charakterystyka psychologiczna. Lublin, Wydawnictwo KUL
Kołakowski, A. (red.) (2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot, GWP.
Reinecke, M.A., Clark, D.A. (red.). Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce (s. 486–524). Gdańsk, GWP.
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa Grzegorzewska, I., Cierpiałkowska, L., Borkowska, A. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodziezy. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN SA. 1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (red.) 2016). Psychologia kliniczna. Warszawa, PWN Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Ln:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3c2c586a666149b1b0c191a7803b014d%40thread.tacv2/conversations?groupId=da49fc66-0ccf-45be-8e32-e2e8fb457e67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: