Podstawy języka polskiego 10-1S-PJP1
Wykład
1. Psycholingwistyczny obraz dziecka w wieku 3-10 lat. Rozwój językowy a rozwój poznawczy. Język a tożsamość kulturowa dziecka.
2. Modele uczenia się języka. Rozwój języka w aspekcie fonologicznym, semantycznym, syntaktycznym, morfologicznym, pragmatycznym (dziecko jako uczestnik konwersacji).
3. Istota, cele i treści kształcenia językowego w wychowaniu przedszkolnym i w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej - nauka o języku i nauka języka. Uniwersytecka i szkolna koncepcja opisu systemu języka.
4. Podstawowe pojęcia z zakresu i komunikacji językowej: akty mowy, funkcje języka, kompetencja językowa i komunikacyjna, językowy obraz świata dzieci.
5. Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Proces czytania, rozumienie treści, strategie i rozwojowe modele czytania, sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem.
6. Początkowa nauka pisania: etapy kształtowania umiejętności i nawyków pisania. Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów.
7.Egzamin pisemny: przykładowe zagadnienia
1. Co się zmieniło w poglądach naukowych na temat rozwoju języka u dzieci w ostatnim ćwierćwieczu?
2..Jak stymulować kreatywność/twórczość językową uczniów w młodszym wieku szkolnym?
3.Jakie pojęcia z zakresu nauki o języku kształtujemy u dzieci z klas młodszych?
4.Jakimi metodami doskonali się sprawność w mówieniu i pisaniu u dzieci w młodszym wieku szkolnym?
5.W jaki sposób nauczyciel wychowania przedszkolnego może rozwijać mowę swoich podopiecznych?
6.Jak skutecznie nauczać ortografii uczniów klas młodszych?
Ćwiczenia
Nauka o języku i nauka języka dzieci w wieku 3-10 lat.
Fonetyka tekstu, zdania i wyrazu. Słowotwórstwo a fleksja. Części mowy. Zdanie w aspekcie semantycznym i gramatycznym.
Metody i techniki kształcenia sprawności językowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Sposoby stymulowania kreatywności językowej. Słownik i składnia dziecka w młodszym wieku szkolnym, sposoby i środki bogacenia czynnego słownika.
Narracja dziecięca- analiza semantyczna i syntaktyczna. Storytelling w edukacji językowej dziecka
Sposoby inspirowania i konstruowania wypowiedzi pisemnych w klasach I-III.
Struktura i organizacja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. Ćwiczenia redakcyjne, słownikowe, frazeologiczne, syntaktyczne, ćwiczenia z zakresu kultury języka i poprawności językowej w przedszkolu i w klasach młodszych.
Klasyfikacja błędów językowych. Nauka ortografii, metody i środki opracowywania materiału ortograficznego.
Kolokwium
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1 _W23 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie
określonych obszarów treści wychowania i kształcenia
PE1 _U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie
edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PE1_U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania
sposobów pracy z dzieckiem/uczniem
PE1 _U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy
Kryteria oceniania
PE1 _W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia
PE1 _U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PE1 _U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem
PE1 _U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy
Literatura
Filipiak E., (2002), Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Bydgoszcz, 2002
Prorozwojowe aspekty kształcenia językowego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,(2012) red. Z. Ratajek, Z. Zbróg „Studia Pedagogiczne”. T. 20, , Kielce.
Mowa i język w perspektywie dydaktycznej, logopedycznej i rozwojowej, (2008) red. J. Porayski-Pomsta, „Studia Pragmalingwistyczne” nr 5, Warszawa
Żytko M., (2011) Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, CKE, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: