Podstawy i metodyka edukacji przyrodniczej w klasach I-III 10-1S-PER
Zapoznanie się z Podstawa programową w zakresie edukacji przyrodniczej – przygotowanie scenariuszy - budowa konspektu i scenariusza zajęć z dziećmi.
Rozpoznawanie i klasyfikacja elementów przyrody ożywionej i nieożywionej
Królestwa organizmów żywych. Poznanie przedstawicieli głównych grup Królestwa roślin - mszaki, paprotniki, rośliny nagonasienne i okrytonasienne. Rozpoznawanie podstawowych gatunków.
Królestwo zwierząt - bezkręgowce i kręgowce. Rozpoznawanie i charakterystyka zwierząt domowych. Opieka nad zwierzętami.
Grzyby i porosty znaczenie dla środowiska
Ochrona środowiska w edukacji wczesnoszkolnej – podstawowe pojęcia ekologiczne. Ochrona środowiska w edukacji zdrowotnej
Dydaktyka przyrody w ujęciu historycznym. Metodyka wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej.. Cele kształcenia i kompetencje społeczne ucznia.
Metody w edukacji przyrodniczej (słowne, poglądowe, aktywizujące, doświadczenia i eksperymenty przyrodnicze.
Projektowanie zajęć i przedsięwzięć przyrodniczych
Zajęcia na terenowych ścieżkach przyrodniczych
Ocena i ewaluacja zajęć przyrodniczych
Prezentacja scenariuszy zajęć
W cyklu 2020Z:
Przyroda ożywiona i nieożywiona - działania poznawcze. |
W cyklu 2020Zn:
dla ćwiczeń |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok:
WIEDZA
PE1_W16
- ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym,
PE1_W23
- posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U09
- posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE ,/b>
PE1_K04
- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Kształcenie synchroniczne za pomocą aplikacji TEAMS. Wykład - prezentacje multimedialne.
Ocena średnia z kolokwium - ustne w środku semestru. Test wiedzy za pomocą aplikacji Forms
Grupa otrzymuje link do zajęć w za pomocą USOSaplikacji Teams
Literatura
LITERATURA
http://warszawa.rdos.gov.pl/formy-ochrony-przyrody
- http://www.um.warszawa.pl/aktualnosci/aleja-tysi-ca-lip
- http://crfop.gdos.gov.pl/CRFOP/mocy ustaw
- UNESCO a Dekada Edukacji dla Zrównoważonego Rozwoju, http://www.unesco.pl/edukacja/dekada-edukacji-nt-zrownowazonego-rozwoju/unesco-a-zrownowazony-rozwoj/
- UNIC Warsaw, Zrównoważony rozwój – cele, http://www.unic.un.org.pl/zrownowazony-rozwoj- ---cele/szczyt
Teresa Parczewska* W STRONĘ PRZYRODY: O NORWESKICH PRAKTYKACH EDUKACJI NA ZEWNĄTRZ (PDF)
A. Batorczak (red.) Rozwój zrównoważony na co dzień, Visegrad Fund, Warszawa 2017
S. Elbanowska-Ciemuchowska, Doświadczenia małego odkrywcy, Wyd. Juka Warszawa, 2011
Adel Faber,E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci się uczyły, Media Rodzina, Poznań, 2006
J. Kasperkowiak, Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010
A. Korwin-Szymanowska,E. Lewandowska, L. Tuszyńska, Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli w perspektywie praktycznej, Wyd. APS, Warszawa 2015
T. Parczewska, Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin, 2009
Chauvel, D., Michel, V. (1999). Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka. Warszawa: Wyd. Cyklady.
Fiutowska, T. (2003). Smyk się bawi, smyk się śmieje... Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka. Warszawa: Oficyna "ADAM".
Podstawa Programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna.
Potyrała, K. (2001). Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania. Kraków: Wyd. Nauk. UP.
Potyrała, K., Walosik, A. (2011). Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, podręcznik akademicki. Kraków: Wyd. Kubajak.
Stawiński, W. (2006). Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. Kraków: PWN.
Tuszyńska, L. (2006). Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów. Warszawa: Wyd. WSP-TWP.
Życie szkoły, czasopismo dla nauczycieli.
S. Elbanowska-Ciemuchowska, Doświadczenia małego odkrywcy, Wyd. Juka Warszawa, 2011
Adel Faber,E. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci się uczyły, Media Rodzina, Poznań, 2006
J. Kasperkowiak, Taka piękna jest przyroda, Wyd. Skrzat, Kraków 2010
W cyklu 2020Z:
literatura obowiązkowa: literatura uzupełniająca: - Jąder M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wyd. Impuls, Kraków 2009 Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów: |
W cyklu 2020Zn:
literatura obowiązkowa: literatura uzupełniająca: - Jąder M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wyd. Impuls, Kraków 2009 Przykładowe przewodniki do oznaczania organizmów: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
ECTS-5 |
W cyklu 2020Zn:
wykład i ćwiczenia prowadzone są w sposób synchroniczny z użyciem aplikacji MS-TEAMS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: