Pedagogika przedszkolna 10-1S-PEP1
Bloki tematyczne
1. Wychowanie przedszkolne: rys historyczny wychowania przedszkolnego, rozwój wychowania przedszkolnego w Polsce i na świecie – od czasu zorganizowania pierwszego przedszkola w Polsce, do obecnej reformy systemu oświaty.
2. Planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu, w tym: wybrane sposoby realizacji zadań wychowania przedszkolnego oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci w grupie przedszkolnej.
3. Rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w tworzeniu warunków prawidłowego rozwoju dziecka.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_W22 Zna w zarysie historię wychowania przedszkolnego w Polsce (na tle wychowania przedszkolnego w Europie).
PE1_W22 Rozumie zmiany, jakie zostały wprowadzone przez kolejne reformy oświaty (ze szczególnym uwzględnieniem obecnej reformy), a także rolę i miejsce wychowania przedszkolnego w obecnym systemie oświaty.
PE1_W23 Zna miejsce, cele i funkcje wychowania przedszkolnego.
PE1_W23 Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą kształtowania się zawodu nauczyciela do czasów dziesiejszych.
PE1_W23 Zna i rozumie obecny system kształcenia (studia licencjackie, magisterskie i podyplomowe) oraz postanowienia Karty Nauczyciela.
PE1_W24 Rozumie ciągłość edukacyjną na styku przedszkole i szkoła, zakres treści kształcenia we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego, a także metody i formy organizacyjne we wszystkich rodzajach placówek wychowania przedszkolnego.
PE1_K04 Ma świadomość odpowiedzialności nauczyciela za rozwój psychoruchowy i edukację powierzonych mu dzieci.
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją multimedialną dla studentów.
Egzamin ustny, podczas którego student otrzymuje pytania z następujących obszarów problemowych: rys historyczny wychowania przedszkolnego, planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu oraz rola nauczyciela wychowania przedszkolnego w tworzeniu warunków prawidłowego rozwoju dziecka. Udzielenie pełnej odpowiedzi na wszystkie pytania równoznaczne jest z otrzymaniem oceny bardzo dobrej.
Praca pisemna dot. wybranego pedagoga – wykaz zostanie przekazany drogą mailową.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Borowska-Nowak W. (1978) Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Warszawa.
2. Gruszczyk-Kolczyńska (2008) O blaskach i cieniach zawodu nauczyciela przedszkola... co zniszczyły decyzje polityczne z dorobku 170 lat wychowania przedszkolnego w Polsce [w:] H. Moroz, Problemy doskonalenia systemu edukacyjnego w Polsce.
Klim-Klimaszewska A. (2005) Pedagogika przedszkolna. Warszawa, s. 12-171.
3. Kotarba-Kańczugowska M. (red.) (2012) Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. Wydawnictwo APS, Warszawa, s. 13-33.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dania 23 grudnia 2008 r. Załącznik 1 – Podstawa programowa wychowania dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (wraz z komentarzem metodycznym).
5. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, 2009.
6. Waloszek Danuta (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków, s. 54-66, 187-248.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: