Praca z dzieckiem zdolnym 10-1S-PDZ1
Przedmiot ten obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną.
Część teoretyczna zakłada:
- omówienie aspektów definicyjnych związanych z problematyką zdolności,
- przyjrzenie się różnym modelom zdolności,
- omówienie charakterystyki dziecka zdolnego,
- przedstawienie metod i narzędzi diagnozujących dziecko zdolne.
- omówienie programów wspierających rozwój zdolności.
W cyklu 2020Zn:
1. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: zdolności, uzdolnienia, talent, twórczość, kreatywność, geniusz itp. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: |
Efekty kształcenia
PE1 _W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu pracy z dzieckiem zdolnym
PE1_U08 Posiada, co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w zakresie pracy z uczniem zdolnym, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
PE1 _U09 Potrafi ocenic przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu pracy z dzieckiem zdolnym
PE1 _U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu pracy z dzieckiem zdolnym
PE1_U15 Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji, dotyczące pracy z dzieckiem zdolnym
PE1 _K07 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym, którego podmiotem jest dziecko zdolne i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody:
- asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką
- samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa
- waloryzacyjne - uczenie się przez przeżywanie, metody impresyjne, metody ekspresyjne
- metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań, treningi
Kryteria oceniania przedstawione szczegółowo w wybranym cyklu.
Literatura
Bałachowicz, J. (2013). Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli. [W:] I. Adamek, J. Bałachowicz (red.). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Dziedziewicz, D. (2009). Twórczość dziecka- problemy identyfikacji [W:] M. Karwowski (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Warszawa: APS.
Karwowski, M. (2009). Oblicza uczniowskiej kreatywności. Psychologia w Szkole, 24, 4-16.
Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP. [rozdział 1]
Programy, metody, techniki:
Domań, R. (2010). Karty dialogowe do gier rozwijających wyobraźnię i kreatywność. Lublin: Wydawnictwo Klanza.
Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011). Twórcze bazgroły. Przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia.
Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011).Twórcze bazgroły. Nowe przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia.
Gajda, A., Dziedziewicz, D., Kostrzewa, Ł. (2009). Psychopedagogika Kreatywności i Edukacja Włączająca – o projekcie „Kompas Kreatywności” [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.
Szmidt, K. J. (2005). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion
Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.
Witerska, K. (200). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin.
W cyklu 2020Zn:
Bałachowicz, J. (2013). Obraz kreatywnego i idealnego ucznia w poglądach nauczycieli. [W:] I. Adamek, J. Bałachowicz (red.). Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Braun, M., Mach, M. (2010). Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc dla rodziców i nauczycieli dzieci wybitnie uzdolnionych. Warszawa: Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. http://www.fundusz.org/rodzice-i-nauczyciele Dziedziewicz, D. (2009). Twórczość dziecka- problemy identyfikacji [W:] M. Karwowski (red.) Identyfikacja potencjału twórczego. Warszawa: APS. Karwowski, M. (2009). Oblicza uczniowskiej kreatywności. Psychologia w Szkole, 24, 4-16. Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP. [rozdział 1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr 56, poz. 506) z późn. zm. Programy, metody, techniki: Domań, R. (2010). Karty dialogowe do gier rozwijających wyobraźnię i kreatywność. Lublin: Wydawnictwo Klanza. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011). Twórcze bazgroły. Przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia. Dziedziewicz, D., Gajda, A., Karwowska, E., & Szwajkowski, W. (2011).Twórcze bazgroły. Nowe przygody Ważki Grażki. Gdańsk: Harmonia. Gajda, A., Dziedziewicz, D., Kostrzewa, Ł. (2009). Psychopedagogika Kreatywności i Edukacja Włączająca – o projekcie „Kompas Kreatywności” [W:] J. Łaszczyk, M. Jabłonowska (red.). Zdolności i twórczość jako perspektywa współczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. Jankowska, D. M. (2015). Fabularyzacja, czyli podróżowanie oczyma wyobraźni. Przedszkolne ABC, 6, 8-11. Nęcka, E. (1998). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Płóciennik, E., Dobrakowska, A. (2008). Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej. Szmidt, K. J. (2005). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion Uszyńska-Jarmoc, J. (2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana. Witerska, K. (200). Drama. Techniki, strategie scenariusze. Warszawa: Difin. |
Uwagi
W cyklu 2020Zn:
Semestr realizowany na platformie TEAMS. 2 ECTS |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: