Organizacja wychowania przedszkolnego 10-1S-OWY
Bloki tematyczne:
1. Wychowanie przedszkolne w Polsce - założenia organizacyjne, dotyczące edukacji przedszkolnej w Polsce, podstawy funkcjonowania klasycznych oraz alternatywnych form wychowania przedszkolnego w Polsce.
2. Funkcje i zadania wychowania przedszkolnego oraz działalności pedagogicznej nauczyciela przedszkola.
3. Planowanie i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w przedszkolu, w tym: wybrane sposoby realizacji zadań wychowania przedszkolnego oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych dzieci w grupie przedszkolnej.
4. Wybrane sposoby zbierania informacji o dziecku i grupie wychowanków.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_W23 Zna formy wychowania przedszkolnego w Polsce (i na świecie): klasyczne i alternatywne, przedszkola integracyjne, oddziały przedszkolne przy szkołach, punkty i zespoły przedszkolne.
PE1_W23 Zna i rozumie organizację i planowanie wychowania i kształcenia we wszystkich formach wychowania przedszkolnego.
PE1_W23 Rozumie zależności pomiędzy treściami zawartymi w podstawach, programach autorskich i planach pracy (rocznych, miesięcznych, tygodniowych i dziennych).
PE1_U02 Potrafi zoperacjonalizować cele i treści kształcenia na linii: autorski program, plan pracy i zajęcia z dziećmi.
PE1_U07 Potrafi tworzyć środowisko wychowawcze: współpraca z rodzicami, ze specjalistami (np. psychologiem, logopedą i in.) i nauczycielami w szkole, którym przekazuje wychowanków.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, problemowy, dyskusja typu seminaryjnego.
Kolokwium oraz praca własna w ramach ćwiczeń, w tym: (1) operacjonalizacja wybranego celu ogólnego wraz z określeniem dziedziny i miejsca na taksonomii, (2) opracowania przedszkolnego planu dnia oraz (3) tygodniowego plany pracy, zgodnych z zaleceniami, wynikającymi z Podstawy Programowej.
Literatura
Literatura obowiązkowa
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa.
2. Informator MEN (2008) Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach? Warszawa.
3. Klim-Klimaszewska A.: Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2002.
4. Kotarba-Kańczugowska M. (red.) (2012) Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. Warszawa, s. 12-31; 149-166.
Akty prawne
1. Karta Nauczyciela.
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dania 23 grudnia 2008 r.
Załącznik 1 – Podstawa programowa wychowania dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (wraz z komentarzem metodycznym).
3. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.
4. Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
5. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Literatura zalecana (dodatkowa)
1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2004.
2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa
2004.
3. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.
4. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: