Opieka i wychowanie w środowisku międzykulturowym 10-1S-OWS
Zagadnienia poruszane podczas zajęć:
1. Omówienie pojęć: My i inni i obcy. Stereotypy i uprzedzenia.
2. Mniejszość romska
3. Rasa, etniczność, migracja
4. Idee edukacji w warunkach wielokulturowości
5. Wielość kultur
6. Edukacja dzieci fińskich
7. Francuskie dzieci w rodzinie
8. Konsumpcja i wzory kulturowe jedzenia
9. Dzieciństwo wobec wojny
10. Problem niewolnictwa i wykorzystywania dzieci
11. Indie - kraj różnic i dysproporcji społecznych i kulturowych
12. Bezdomność dzieci
13. Dziewczynki w świecie muzułmańskim
14. Dziedziczenie wzorów kulturowych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: |
Efekty kształcenia
PEP1_W01
Zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię nauk społecznych dotyczącą: modeli polityki społecz-nej, genezy i rozwoju polityki społecznej w Unii Europejskiej, w tym wartości socjalnych w Unii- godność, wolność, równość, solidarność, subsydiarność, sprawiedliwość;
PEP1_W07
Umie przedstawić ewolucję instytucji społecznych mających na celu wsparcie dziecka i rodziny, oraz wyjaśnić zasady działania współczesnych systemów wsparcia w wybranych krajach unijnych
PEP1_W15
Ma wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, wychowawczej pomocowej w wybranych krajach Europejskich, zna indywidualną i społeczną sytuację działających podmiotów i zasady działania społecznego
PEP1_U02
Potrafi samodzielnie i krytycznie określić potencjalną „sieć pomocy” dla wybranych studiów przypadku
PEP1_U13
Potrafi poprowadzić prezentację, zapla-nować działania grupowe i podział pracy w zespole
PEP1_K01
Wykazuje inicjatywę w zakresie organizacji pracy, chętnie angażuje się w projekty zespołowe, oraz pracę indywidualną.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA:
- Dyskusja
- Projekt
- Krytyczna analiza danych zastanych
- Analiza tekstu
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW:
30 godzin kontaktowych
25 godzin przygotowania do zajęć
5 konsultacje
2 ECTS
Literatura
1. Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
2. Brągiel J. (2005). Dzieci romskie w szkole. [w] Bińczycka J., Smolińska-Theiss B. (2005) (red.). Wymiary dzieciństwa. Problemy dziecka i dzieciństwa w zmieniającym się społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
3. Giddens A. (2008). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
5. Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
6. T. D. Walker (2017). Fińskie dzieci uczą się najlepiej. Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 69-100.
7. K. Le. Billon (2014). Francuskie dzieci jedzą wszystko. Wydawnictwo: Świat Książki.
8. H. Domański, Z. Karpiński, D. Przybysz, J. Straczuk (red.) (2015). Wzory jedzenia a struktura społeczna. Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
9. Film – Syria dzieci wojny
10. Film – O Małych niewolnikach
11. Film – Kiedy w Indiach rodzi się dziecko
12. Film – Dzieci z Lenigrackiego
13. Odrowąż-Coates A. (2015). Fatamorgana saudyjskiej przestrzeni społeczno-kulturowej kobiet. Płynne horyzonty socjalizacji, edukacji i emancypacji. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
14. Film: Przeznaczone do burdelu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: