Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej 10-1S-MZR
TREŚCI PROGRAMOWE
Edukacja przyrodnicza w podstawie programowej klas 0 – III. Metody pracy z uczniem zdolnym. Kształcenie włączające w klasie szkolnej
Osiągnięcia ucznia, metody, środki dydaktyczne. Edukacja ekologiczna w kształceniu zintegrowanym.
Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej. Projekt edukacyjny jako strategia kształcenia w podnoszeniu świadomości ekologicznej dzieci. Scenariusz i konspekt zajęć. Przygotowanie zajęć z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Rozwiązywanie problemów ochrony środowiska przyrodniczego w najbliższym otoczeniu - odgrywanie ról, zachowania proekologiczne
Scenariusz i prowadzenie zajęć terenowych. Obserwacje i ćwiczenia laboratoryjne.
Wykorzystanie obserwacji w kształtowaniu umiejętności i postaw dzieci. Kształtowanie świadomości ekologicznej
Zastosowanie filmów i prezentacji multimedialnych w edukacji przyrodniczej. Kompetencje kluczowe nauczyciela
Ewaluacja zajęć w klasie i w terenie. Pomiar dydaktyczny Opisowa ocena i samoocena ucznia.
Scenariusz i przeprowadzenie zajęć przyrodniczych związanych z porami roku.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie
edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PE1_U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy
Kryteria oceniania
Wiedza
Egzamin testowy
Umiejętności
Prezentacja
Projekt
Prezentacja
Kompetencje społeczne
Ocena udziału w projekcie, dyskusja
Literatura
- Podstawa programowa z komentarzami, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna T. 1- Załączniki do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z komentarzem,
T. Fiutowska, Smyk się bawi, smyk się śmieje…, Autorski program kształcenia i wychowania sześciolatka, Oficyna „ADAM”, Warszawa 2003
K. Potyrała i A. Walosik (red), Edukacja przyrodnicza wobec wyzwań współczesności, Podręcznik akademicki, Wyd. Kubajak, Kraków 2011
D. Bernacka, Od słowa do działania, Przegląd współczesnych metod kształcenia, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2001
M. Kowalik-Olubińska, W. Świętek, Uczymy inaczej, Nauczanie zintegrowane w klasach niższych, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2004
Adel Faber, A. Mazlish, Jak mówić żeby dzieci się uczyły, Wyd. Media Rodzina
E. Jaszczyszyn [red.]Ekologiczna edukacja przedszkolna, „Agro-Group”, Białystok 2003
Claudia Eberhard-Metzger, Geny, Wrocław 2003
L. Tuszyńska, Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów, Wyd. WSP-TWP, Warszawa 2006
D. Chauvel, V. Michel, Pierwsze doświadczenia naukowe przedszkolaka, Wyd. Cyklady, Warszawa 1999
K. Potyrała, Kreatywny nauczyciel – wskazówki i rozwiązania, Wyd. Nauk. UP, Kraków 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: