Metodyka wykorzystywania mediów w edukacji 10-1S-MWE
Student w toku zajęć poznaje najważniejsze zagadnienia związane z metodyką przygotowania i prowadzenia zajęć. Uzyska umiejętności formułowania celów i treści procesu dydaktycznego, doboru odpowiednich metod i form, przestrzegania zasad kształcenia, wykorzystania najnowszych mediów i technologii cyfrowych w kształceniu, kontroli i oceny efektów kształcenia.
TREŚCI PROGRAMOWE
WYKŁADY
1. Ogólne założenia metodyki nauczania
2. Cele i treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji
3. Metody i formy prowadzenia zajęć dydaktycznych
4 Koncepcja kształcenia wielostronnego i multimedialnego
5. Proces dydaktyczny i zasady nauczania
6. Metodyka przygotowania zajęć dydaktycznych
7. Kontrola i ocena efektów kształcenia
ĆWICZENIA
1. Szczegółowe założenia metodyki wychowania i kształcenia
2. Cele metodyki wykorzystania mediów w edukacji
3. Treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji
4. Metody prowadzenia zajęć dydaktycznych
5. Formy prowadzenia zajęć dydaktycznych
6. Koncepcja kształcenia wielostronnego
7. Koncepcja kształcenia multimedialnego
8.Przebieg procesu dydaktycznego
9. Zasady nauczania
10. Zasady wychowania
11. Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil: akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17
WIEDZA
PE1_W22
- posiada ogólną i szczegółową wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie zastosowania mediów w edukacji.
PE1_W23
- posiada wiedzę dotyczącą projektowania i realizacji zajęć z zastosowaniem mediów w ramach działalności dydaktyczno-wychowawczej
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U02
- przygotowując programy kształcenia, przy realizacji których zostaną w dużym stopniu wykorzystane media, ma na uwadze profilaktykę zagrożeń związanych z tymi mediami
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K07
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie z wykorzystaniem mediów w edukacji
PE1_K08
- przygotowuje zajęcia dydaktyczne z zastosowaniem mediów, dostosowując stopień trudności materiału do wieku i poziomu rozwoju wychowanków
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- wykład aktywizujący,
- dyskusja dydaktyczna,
- ćwiczenia
- praca w zespołach
- analiza przypadków,
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)
Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 godz
Sumaryczna liczba punktów: ECTS 3
Zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.
Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.
Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams.
Literatura
LITERATURA
Literatura obowiązkowa:
1 .Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.
2. Bednarek J. , Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.
3. Bednarek J., Andrzejewska A. (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Wyd. Difin 2014.
4. Bednarek J., Multimedia w kształceniu, Warszawa 2006.
5. Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.
6. Bednarek J.. Społeczeństwo informacyjne i media w opinii osób niepełnosprawnych, Warszawa 2005.
7. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu. Chcesz myśleć sprawniej niż inni? Poznań 2000.
8. Dylak S, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Poznań 1995.
9. Juszczyk S., Podstawy dydaktyki dla pedagogów, Kraków 1999
10.Kruszewski K., Sztuka nauczania, (t.1) K. Konarzewski K., (t.2) Warszawa 1992.
11. Łaszczyk Komputer w kształceniu specjalnej, Warszawa 1998.
12. Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012
13. Nowakowski Z., Dydaktyka informatyki w praktyce, MIKOM, Warszawa 2003.
14. Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, MADO, Toruń 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012.
2. Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Adam Marszałek, Toruń 2006.
3. Strykowski W., (red.) Media a edukacja. Materiały z kolejnych międzynarodowych konferencji (I, II, III, IV i V) Konferencja, Poznań.
4. Tanaś M., (red.) Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym, Warszawa 2005.
5. Tanaś M., (red.) Pedagogika @ środki informatyczne i media, Warszawa-Kraków 2004.
6. Tanaś M., Edukacyjne zastosowania komputerów, Warszawa 1997
7. Bednarek J., Multimedialne kształcenie ustawiczne nauczycieli, Warszawa 2010.
8. Tapscott D., Cyfrowa dorosłość, Warszawa 2010.
W cyklu 2020Z:
LITERATURA Literatura obowiązkowa: 1 .Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015. Literatura uzupełniająca: 1. Mayer R.E., Multimedia Learning. Cambridge University Press, 2010. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz. Sumaryczna liczba punktów: ECTS 3 ajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line. Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań. Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystanie z programu Microsoft Teams. Link do zajęć https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a52ed91e668904c219e6061b056733876%40thread.tacv2/conversations?groupId=8ce25773-8796-438c-a5df-c81cd60e9f3f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: