Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 10-1S-MPW2
ZAGADNIENIA
1. Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz geneza działalności opiekuńczej w Polsce
2. Zagadnienie opieki i wychowania w rodzinie, w rodzinnych i zakładowych formach opieki
3. Warsztat pracy opiekuńczo-wychowawczej (konspekt, scenariusz jako elementy pracy z grupą, kontrakty, negocjacje)
4. Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej (plany wychowawcze szkoły, świetlicy szkolnej, związki z gminnymi strategiami rozwiązywania problemów społecznych)
5. Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej
6. Samorządność wychowanków
7. Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej
8. Pedagog szkolny – kształcenie, doskonalenie – refleksyjna praktyka
9. Innowacyjność w pracy świetlicy szkolnej – projekty socjalne, indywidualne plany i programy
10. Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy
11. Prezentacje placówek i instytucji opiekuńczo-wychowawczych
12. Przeprowadzenie przez studentów pokazowych zajęć wychowawczych
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
PEP_W02
- zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej (opieka, pomoc, profilaktyka, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja, metodyka, potrzeba, sieroctwo, adopcja, diagnoza, ratownictwo, socjalizacja)
PEP_W10
- ma wiedzę na temat instytucjonalnych oraz rodzinnych środowisk opiekuńczych i wychowawczych
- definiuje oraz charakteryzuje rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem
PEP_W15
- ma wiedzę o pracy pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy oraz o pracy w innych placówkach związanych z działalnością opiekuńczą, socjalną i wychowawczą.
UMIEJĘTNOŚCI
PEP1_U08
- ma świadomość własnych umiejętności niezbędnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi dokonać ewaluacji swoich działań praktycznych, np wskazać dobre i złe strony przeprowadzonych przez siebie zajęć
PEP1_U15
- do działalności opiekuńczo-wychowawczej dobiera odpowiednie formy i metody realizacji założonych celów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEP1_K03
- potrafi zaplanować działalność opiekuńczo-wychowawczą pod postacią planu pracy
- potrafi zaplanować pod postacią konspektu oraz prze-prowadzić zajęcia wychowawcze (warsztaty) dla grupy
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna, prezentacja multimedialna, (metody pracy studentów w ramach pokazowych zajęć wychowawczych, np. drama, dyskusja, symulacja, pokaz, gry dydaktyczne)
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI (ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI)
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, konsultacje 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 45 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia, egzaminu 30 godz.
Przygotowanie prezentacji placówki i prezentacja w trakcie ćwiczeń 30 godz
Przygotowanie zajęć i przeprowadzenie w grupie 30 h
Literatura
Literatura podstawowa:
- Jundził E., Pawłowska R. (2011) (red.), Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Harmonia, Gdańsk
- Gajewska G.,(2009), Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, Gaja, Zielona Góra
- Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej,
- Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41
Literatura uzupełniająca:
- Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995
- Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998
- Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa
- Kantowicz E.,(2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd UW-M, Olsztyn, rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132
- Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument , (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: