Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej 10-1S-MPW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020Z:
WYKŁADY, ZAKRES TEMATYCZNY - Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej |
W cyklu 2020Zn:
1. Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej oraz geneza działalności opiekuńczej w Polsce 2. Zagadnienie opieki i wychowania w rodzinie, w rodzinnych i zakładowych formach opieki 3. Warsztat pracy opiekuńczo-wychowawczej (konspekt, scenariusz jako elementy pracy z grupą, kontrakty, negocjacje) 4. Planowanie pracy opiekuńczo-wychowawczej (plany wychowawcze szkoły, świetlicy szkolnej, związki z gminnymi strategiami rozwiązywania problemów społecznych) 5. Formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej 6. Samorządność wychowanków 7. Relacje interpersonalne w pracy opiekuńczo-wychowawczej 8. Pedagog szkolny – kształcenie, doskonalenie – refleksyjna praktyka 9. Innowacyjność w pracy świetlicy szkolnej – projekty socjalne, indywidualne plany i programy 10. Kompetencje opiekuna-wychowawcy. W poszukiwaniu dobrego pedagoga, opiekuna, wychowawcy 11. Prezentacje placówek i instytucji opiekuńczo-wychowawczych 12. Przeprowadzenie przez studentów pokazowych zajęć wychowawczych PEŁEN OPIS Ćwiczenia – 30 godz. Każda jednostka ćwiczeniowa będzie podzielona na trzy części. Studenci przeprowadzają autorskie zajęcia grupowe, dokonują prezentacji wybranych placówek opiekuńczo-socjalnych. Wspólnie omawiane są teoretyczne treści związane z pracą opiekuńczo-wychowawczą i socjalną. Rodzaje placówek, które można prezentować na zajęciach – przykłady - placówki wsparcia dziennego: świetlice, ogniska wychowawcze - placówki interwencyjne: pogotowie opiekuńcze, policyjna izba dziecka - placówki socjalizacyjne: domy dziecka - placówki rodzinne: rodzinne domy dziecka, wioski dziecięce - bursy szkolne - placówki wielofunkcyjne - „kluby malucha” Tematy warsztatów przeprowadzanych przez grupy studentów wraz z literaturą z której mogą korzystać studenci przygotowujący zajęcia - Myślenie twórcze Adair J., Sztuka twórczego myślenia. Źródła innowacji i świetnych pomysłów Nęcka E., Trening twórczości - Mediacje, negocjacje Moore Ch. W., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów - Sztuka porozumiewania się, komunikacja interpersonalna Mckay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się - Pojecie kryzysu. Mechanizmy radzeniu sobie z kryzysem Adamczak M. , Krytyczne zdarzenia życiowe i radzenie sobie z nimi- wybrane zagadnienia, [w:] Elementy psychologii klinicznej, Waligóra B., (red.) Badura - Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej - Stereotypy Hewstone M., Macrae N., Stangor Ch., Stereotypy i uprzedzenia, - Potrzeby ludzi i ich rozpoznawanie Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki Tom 2 Psychologia ogólna, s. 641-643 Webber R., Zasady zarządzania organizacjami, s. 38-57 Zimbardo P., Psychologia i życie, s. 676 - Prawa człowieka http://www.unic.un.org.pl/prawa_czlowieka/ 15 grudnia 2010 - Samoocena Kulas, H. (1986). Samoocena młodzieży Dymkowski M., Samowiedza a psychologiczne konsekwencje ocen Dymkowski M., Poznawanie siebie : umotywowane sprawdziany samowiedzy - Zjawisko wypalania zawodowego. Objawy. Sposoby przeciwdziałania Litzke S. M., Schuh H., Stres, mobbing i wypalenie zawodowe Sęk H, Wypalenie zawodowe: przyczyny i zapobieganie - Poczucie własnej wartości Wegscheider-Cruse S., Poczucie własnej wartości. Jak pokochać siebie Plan pracy na ćwiczeniach Ćwiczenie 1 Zajęcia organizacyjne: Zapoznanie z programem i literaturą. Podział na podgrupy, które będą prowadzić zajęcia warsztatowe oraz dokonywać prezentacji placówek opiekuńczych. Ćwiczenie 2 - warsztat - prezentacja placówki Część teoretyczna: Omówienie podstawowych pojęć metodyki pracy opiekuńczo-socjalnej. Opieka, pomoc, profilaktyka, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja, metodyka, resocjalizacja, potrzeba, sieroctwo, adopcja, diagnoza, ratownictwo, socjalizacja, empatia 1. Dąbrowski Z., Terminologia pedagogiki opiekuńczej, (w:) (red.) Jundził, Pawłowska, Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość - przyszłość 2. Okoń W., Nowy Słownik Pedagogiczny, Warszawa 1997 3. Pomykało W. (rd.) Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa 1993 Ćwiczenie 3 - warsztat - prezentacja placówki Część teoretyczna: kontynuacja ćwiczenia 1 Ćwiczenie 4 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Geneza opieki nad dzieckiem w Polce 1. Winiarski Mikołaj, Geneza i rozwój pedagogiki opiekuńczej (w:) (red.) Jundził, Pawłowska, Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość - przyszłość 2. Małgorzata Biedroń, Etapy formowania się działalności opiekuńczej na przestrzeni dziejów (w:) (red.) Biedroń M., Prokosz M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej Ćwiczenie 5 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Opieka i wychowanie w rodzinie 1. Biedroń M., Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich – ujęcie modelowe (w:) (red.) Biedroń M., Prokosz M., Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej 2. Gajewska Grażyna, Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, tekst: Opieka i wychowanie w rodzinie s.82 - 100 Ćwiczenie 6 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem Gajewska Grażyna, Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, tekst: rozdziały 22, 23, 24, 25, 26 s.116 - 185 Ćwiczenie 7 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Praca opiekuńcza w szkole Materne J. Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136 Ćwiczenie 8 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Planowanie pracy opiekuńczo - socjalnej Sowisło M., Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41 Ćwiczenie 9 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Kontynuacja ćwiczenia 8 Ćwiczenie 10 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Praca opiekuńczo – socjalna w świetlicy szkolnej 1. Jarosz J. Profilaktyczno – terapeutyczna opieka nad młodzieżą w świetlicy szkolnej, Nowa Szkoła, nr 3, 1998 2. Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995 3. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998 Ćwiczenie 11 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Pedagog szkolny Sałasiński M., Badziukiweicz B., Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003 Ćwiczenie 12 - warsztat - prezentacja placówki - część teoretyczna: Metody pracy opiekuńczo - socjalnej 1. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001 rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132 2. Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument poprany 13 grudnia 2010 (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html Ćwiczenie 13 - warsztat - prezentacja placówki Ćwiczenie 14 Podsumowanie zajęć |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok:
WIEDZA
PE1_W01
- Zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczo-wychowawczej (opieka, pomoc, profilaktyka, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja, metodyka, potrzeba, sieroctwo, adopcja, diagnoza, ratownictwo, socjalizacja).
PE1_W10
- Ma wiedzę na temat instytucjonalnych oraz rodzinnych środowisk opiekuńczych i wychowawczych.
- Definiuje oraz charakteryzuje rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem.
PE1_W16
- Ma wiedzę o pracy pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy oraz o pracy w innych placówkach związanych z działalnością opiekuńczą, socjalną i wychowawczą.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U09
- Do działalności opiekuńczo-wychowawczej dobiera odpowiednie formy i metody realizacji założonych celów.
PE1_U14
- ma świadomość własnych umiejętności niezbędnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej, potrafi dokonać ewaluacji swoich działań praktycznych, np. wskazać dobre i złe strony przeprowadzonych przez siebie zajęć.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K08
- Potrafi zaplanować działalność opiekuńczo-wychowawczą pod postacią planu pracy.
- Potrafi zaplanować pod postacią konspektu oraz przeprowadzić zajęcia wychowawcze (warsztaty) dla grupy.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Po zakończeniu przedmiotu student:
PE1_W01
- zna podstawowe pojęcia, założenia i terminologię pracy opiekuńczowychowawczej (opieka, pomoc, profilaktyka, kompensacja, reedukacja, rehabilitacja, rewalidacja, metodyka, potrzeba, sieroctwo, adopcja, diagnoza, ratownictwo, socjalizacja)
PE1_W10
- ma wiedzę na temat instytucjonalnych oraz rodzinnych środowisk opiekuńczych i wychowawczych
- definiuje oraz charakteryzuje rodzinne i zakładowe formy opieki zastępczej nad dzieckiem
PE1_W16
- ma wiedzę o pracy pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy oraz o pracy w innych placówkach związanych z działalnością opiekuńczą, socjalną i wychowawczą.
PE1_U09
- do działalności opiekuńczo-wychowawczej dobiera odpowiednie formy i metody realizacji założonych celów
PE1_U14
- ma świadomość własnych umiejętności niezbędnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej,
- potrafi dokonać ewaluacji swoich działań praktycznych, np. wskazać dobre i złe strony przeprowadzonych przez siebie zajęć
PE1_K08
- potrafi zaplanować działalność opiekuńczo-wychowawczą pod postacią planu pracy
- potrafi zaplanować pod postacią konspektu oraz przeprowadzić zajęcia wychowawcze (warsztaty) dla grupy
Literatura
W cyklu 2020Z:
- Górnicka B. (2016), Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia, Podręcznik akademicki; - Publikacja wieloautorska, Szkoła bez przemocy Byś i wspierać… Poradnik (nie)przeciętnego wychowawcy, www.szkolabezprzemocy.pl |
W cyklu 2020Zn:
Literatura podstawowa 1. Pilch T.(red.) (2008), Encyklopedia Pedagogiczna XXI, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia 2. Okoń W., (2007), Nowy Słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa – wybrane pojęcia 3. Pomykało W. (red.) (1993), Encyklopedia Pedagogiczna, Fundacja INNOWACJA, Warszawa – wybrane pojęcia 4. Winiarski M., (2008), Geneza i rozwój pedagogiki opiekuńczej (w:) Jundził E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, Harmonia, Gdańsk 5. Małgorzata B., (2001), Etapy formowania się działalności opiekuńczej na przestrzeni dziejów (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 6. Biedroń M.,(2001), Realizacja funkcji opiekuńczej w normalnych rodzinach wielkomiejskich – ujęcie modelowe (w:) Biedroń M., Prokosz M., (red.), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 7. Gajewska G.,(2009), Pedagogika opiekuńcza Elementy Metodyki, Gaja, Zielona Góra 8. Materne J., (1988), Opiekuńcze funkcje szkoły: wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, PWN, Warszawa, Rozdz.5 Opiekuńcze funkcje szkoły s. 65-78, rozdz.6 Zasady pracy opiekuńczej szkoły s. 125-136 9. Sowisło M., (2008), Dla dobra dziecka. O warsztacie pracy nauczyciela – wychowawcy, Impuls, Kraków, rozdział: Planowanie pracy opiekuńczo – wychowawczej s.15-41 literatura uzupełniająca: 10. Muraszko B., Azyl w świetlicy, Edukacja i Dialog nr 6, 1995 11. Wilkowska J., Świetlica czy przechowalnia? Wychowawca, nr 12, 1998 12. Sałasiński M., Badziukiweicz B., (2003), Vademecum pedagoga szkolnego, WSiP, Warszawa 13. Kantowicz E.,(2001), Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Wyd UW-M, Olsztyn, rozdz. 4 Metodyka działania w obszarze pracy socjalnej, s.88-132 14. Węglarz A., Metody aktywizujące uczniów, www dokument , (dostępny u prowadzącej zajęcia) http://www.awans.net/strony/dydaktyka/weglarz/weglarz2.html 15. Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
link do grupy Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej wykłady https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab04a45448eae4a3990710f5bd9bef608%40thread.tacv2/conversations?groupId=4c3bced5-cf0c-467e-b712-9366729553a3&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
W cyklu 2020Zn:
FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a532fd4c5cdb74e5f930c4d9e56be0c29%40thread.tacv2/conversations?groupId=aef0db80-6fe5-4a98-884d-eaefe7b313af&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: