Metodyka organizacji i prowadzenia zajęć w zakresie plastyki 10-1S-MOP1
Środki wyrazu artystycznego w działaniach warsztatowych (Metody i techniki plastyczne)– charakterystyka 2w
Malowanie muzyki 3ćw
Malarstwo emocjonalne 3ćw
Portret realistyczny - portret abstrakcyjny -collage 3ćw
Działania artystyczne w przestrzeni otwartej i zamkniętej – przykłady działań (drama, teatr, muzyka, sztuki wizualne) 2w
Strategie dramy 4ćw
Technika improwizacji w dramie 4ćw
Dźwięki natury-improwizacja muzyczno-plastyczna 3ćw.
Metodyka pracy i organizacji warsztatów twórczych – struktura warsztatów 2w
Projektowanie warsztatów (autorskie koncepcje) 4ćw
Warsztat pracy pedagoga - metodologia działań twórczych (zagadnienie plastyczne a technika plastyczna) 2w
Analiza projektów warsztatów według autorskich koncepcji- stymulowanie i kreowanie sytuacji twórczych 4ćw.
Struktura warsztatu artystycznego (aspekt terapeutyczny-drama, muzyka, sztuki wizualne) 2w
Projektowanie krótkich warsztatów arteterapeutycznych - analiza warsztatu artystycznego i warsztatu terapeutycznego- wskazania do pracy pedagoga 4ćw.
Metoda projektu w edukacji 2w
Projektowanie cyklu 6 warsztatów w formie projektu twórczego-podejście multimodalne 6ćw.
Projektowanie zdarzeń twórczych (happening, instalacja, assemblage) 2w
Działania artystyczne w przestrzeni zamkniętej-assemblage, instalacja 4ćw.
Dokumentacja działań twórczych w pracy pedagoga-prezentacja dokumentacji audiowizualnej 1w
Animacja poklatkowa, ćwiczenia praktyczne 3ćw.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
PE1_W22
- Zna podstawową terminologię używaną w zakresie metodyki organizacji prowadzenia zajęć (plastyka, muzyka, teatr/drama).
- Zna jej źródła oraz rozumie jej zastosowania.
PE1_W23
- Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań animacyjnych, dokonujących się za pośrednictwem wybranego obszaru sztuki (plasytka, muzyka, teatr/drama).
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U15
- Umiejętnie, respektując wskazania metodyczne, prowadzi zajęcia animujące twórczość artystyczną dzieci i młodzieży oraz różne kręgi dorosłych w zakresie wybranej dziedziny sztuki.
- Wykonuje prace i realizuje działania artystyczne na oczekiwanym, świadczącym o predyspozycjach i zaangażowaniu twórczym poziomie.
Kryteria oceniania
Wykład, konwersatorium, prezentacja multimedialna, ćwiczenia warsztatowe. Projektowanie warsztatów edukacyjnych. Pisemne przygotowanie autorskiego projektu warsztatu twórczego według koncepcji E. Józefowskiego. Egzamin ustny.
Godziny kontaktowe, wykład 15, ćwiczenia 45
Przygotowanie się do zajęć, lektury 30
Przygotowanie się do egzaminu
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20
Inne formy 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS 4
Literatura
Literatura podstawowa
Chmielnicka-Plaskota A., Metoda projektu w edukacji i arteterapii, APS, Warszawa 2010.
Józefowski E., Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych, WSH, Łódź 2009.
Karolak W., Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka, Wyd. PK INSEA, Warszawa 1995.
Karolak W., Projekt edukacyjny – projekt artystyczny, WSHE, Łódź 2005.
Limont W., Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK. Toruń 1994.
Lowenfeld V, Brittain W., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, PWN, Warszawa 1977.
Monkiewicz W., Rzeźnik G, Wojdam., Zarządzanie cyklem projektu. Polski Instytut Demokracji Lokalnej, Warszawa 2009.
Necka E., Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1998.
Popek S., (red) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP, Warszawa 1987.
Literatura uzupełniająca
Arnheim R. „Sztuka i percepcja wzrokowa”- Warszawa 1978 Lowenfeld, Brittain „Twórczość a rozwój umysłowy dziecka” PWN. Warszawa 1977
Popek S. „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP. Warszawa 1985.
Trojanowska A „Dziecko i plastyka” WSiP. Warszawa 1983
Wallon P., Cambier A., Engelhart D. „Rysunek dziecka” WSiP. Warszawa 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: