Metodyka organizacji i prowadzenia zajęć w zakresie muzyki 10-1S-MOM1
Zagadnienia teoretyczne
Realizacja ćwiczeń z zakresu metod koncepcji wychowania muzycznego:
1. C. Orffa
2. E. Jacuesa Dalcroza
3. Z. Kodalya
- Aktywnie słuchanie muzyki metodą Batii Strauss
- Rozwój dyspozycji muzycznych i ruchowych w odniesieniu do możliwości słuchowo-głosowo-ruchowe dzieci na poszczególnych etapach rozwoju.
- Dobór piosenek,
-zabaw muzyczno-ruchowych,
- tańców,
- utworów do słuchania
stosownych do wieku i możliwości percepcyjnych i fizycznych dziecka.
- Materiały do nauki gry na instrumentach :
- Pianino ( instrumenty klawiszowe )
- Gitara
- Ukulele
- Dzwonki Chromatyczne
- Korelacja działań muzyczno-ruchowych z innymi działaniami edukacyjnymi w szkole.
- Sylwetka osoby prowadzącej zajęcia muzyczno-ruchowe w szkole.
- Przygotowanie i osobista indywidualna realizacja konspektu zajęć muzycznych. cele i formy prowadzenia zajęć, pomoce dydaktyczne, opis ćwiczeń.
- Literatura przedmiotu: poradniki metodyczne dla nauczycieli, zbiory piosenek, zbiory z opisami tańców i zabaw muzycznych, itp.
Zagadnienia praktyczne
- Konspekty/pojedyncze ćwiczenia dotyczące wybranych problemów metodycznych dla różnych grup przedszkolnych – tworzenie, omawianie z komentarzem.
- Zadania praktyczne: wykonywanie ćwiczeń muzyczno-ruchowych , nauka piosenek , tańce dla dzieci: narodowe, regionalne, integracyjne), śpiewanie piosenek dziecięcych, gra na instrumentach szkolnych : Gitara, instrumenty klawiszowe , ukulele, dzwonki chromatyczne, słuchanie muzyki z opisem analitycznym i wrażeń estetycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017L: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17
WIEDZA
PE1_W22
- Zna podstawową terminologię używaną w zakresie metodyki organizacji prowadzenia zajęć w zakresie muzyki
- Zna podstawową terminologię używaną w zakresie metodyk animacji społecznokulturowej.
- Zna jej źródła oraz rozumie jej zastosowania.
PE1_W23
- Ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu działań animacyjnych, dokonujących się za pośrednictwem wybranego obszaru sztuki (plastyka, muzyka, teatr/drama)
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U15
- Wykonuje prace i realizuje działania artystyczne na oczekiwanym, świadczącym o predyspozycjach i zaangażowaniu twórczym poziomie.
- Umiejętnie i zgodnie ze wskazaniami metodycznymi, prowadzi zajęcia animujące twórczość artystyczną dzieci, młodzieży i różne kręgi dorosłych, w zakresie wybranej dziedziny sztuki.
Kryteria oceniania
Przedmiot składa się z 15 godz. wykładu - ( na ocenę )
i 45 godz. - ćwiczeń na zaliczenie
Metody kształcenia:
Rozmowa, ćwiczenia, wykład
Przygotowanie scenariusza i przeprowadzenie przykładowych ćwiczeń z zakresu organizacji i prowadzenia zajęć muzycznych z uwzględnieniem realizacji ćwiczeń z wybranych metod wychowania muzycznego : C. Orffa, E-J. Dalcroza , Z. Kodalya
Kontrola obecności na zajęciach
Ocena również na podstawie obserwacji pracy indywidualnej (aktywność, kreatywność, zaangażowanie)
Literatura
ogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. – „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka”, WSiP, Warszawa
1997
Czasopisma: „Wychowanie w przedszkolu”, „Ruch muzyczny”
Dadak-Kozicka K. – „Śpiewajże mi jako umiesz”, WSiP, Warszawa 1992
Dasiewicz-Tobiasz A. – „Umuzykalnienie w przedszkolu”, WSiP, Warszawa
Dąbrowska G. – „Tańcujże dobrze”, WSiP, Warszawa 1991
Gallen B., Toupet C., Simon F., - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa starsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001
Gąsienica-Szostak A. – „Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003
Gummesson T. – „Miał raz tata grata fiata”, WSiP, Warszawa 1989
Halprin A. – „Taniec jako sztuka uzdrawiania”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2010
Kappert D. – „Tańcząc z dziećmi”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2005
Klöppel R., Vliex S. – „Rytmika w wychowaniu i terapii”, Wydawnictwo PNO, Warszawa 1995
Konaszkiewicz Z. – „Szkice z pedagogiki muzycznej”, Wydawnictwo AMFC, Warszawa 2001
Lenartowska J. – „Wesołe zabawy rytmiczne”, PWM, Kraków 1963
Lewandowska K. – „Elementy wychowania muzycznego i muzykoterapii dziecięcej”, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME, 1985
Ławrowska R. – „Muzyka i ruch”, WSiP, Warszawa 1991
Majewska J., Majewski A. – „Zarys psychomotoryki”, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012
Malko D. – „Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”, WSiP, Warszawa 1988
Materiały z Ogólnopolskich Sesji Naukowych „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”, Wydawnictwo Akademii
Muzycznej w Łodzi
Newlove J., Dalby J. – „Laban dla wszystkich”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2011
Podolska B. – „Bawiło się lato z wiosną”, WSiP, Warszawa 1983
Podstawa programowa MEN – Tom I: Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna – www.men.gov.
Przychodzińska M. – „Muzyka i wychowanie”, WSiP, Warszawa 1969
Siemek D. – „Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym” Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1986
Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, WSiP ,Warszawa 1992
Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1992
Smoczyńska-Nachtman U. – „Rozśpiewane przedszkole”, WSiP, Warszawa 1982
Sroka Cz. – „Polskie tańce narodowe”, COMUK, Warszawa 1990
Stachyra K. (red.) – „Podstawy muzykoterapii”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012
Stadnicka J. – „Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową”, WSiP, Warszawa 1998
Stadnicki A. – “Kształcenie muzyczno-ruchowe”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009
Stadnicki A. – „Logorytmika i choreorytmika”, WSiP, Warszawa 1987
Stadnicki A. – „Muzyka i tańce świata”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008
Stadnicki A. – „Tańce dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1994
Stadnicki A. – „Tańce integracyjne”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011
Stadnicki A. – „Tańce w kształceniu muzyczno-ruchowym pedagogów specjalnych /w:/ Kubinowski D. (red.) – „Tańce we współczesnej
kulturze i edukacji”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998
Stadnicki A. – „Tańce z kręgu kultury europejskiej”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2005
Stadnicki A. – opracowania ruchowe piosenek w rytmach tanecznych /w/: Gummeson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989
Stasińska K. – „120 lekcji muzyki”, Warszawa WSiP 1995
Standardy edukacji muzycznej – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 10-0S-MEM, w cyklu: 2019L, jednostka dawcy:
Strona 4 z 5
18.03.2020 21:20
Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001
Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, WSiP, Warszawa 1990
Zbiory piosenek dla dzieci
Zbiory z opisami tańców i zabaw ze śpiewem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: