Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego 10-1S-KPW1
o ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:
- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.
- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.
- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.
- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.
- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,
- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_W23 Orientuje się w strategiach planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania.
PE1_W23 Zna podstawy programowe wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, rozumie sens ciągłości edukacyjnej i wie, w jaki sposób konkretyzuje się zalecenia zawarte w tych dokumentach.
PE1_U09 Umie ocenić wartość edukacyjną programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.
PE1_U09 Potrafi modyfikować istniejące programy do potrzeb i możliwości konkretnej placówki wychowania przedszkolnego. \
PE1_K04 Ma przekonanie o postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Na zaliczenie:
-wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.
-skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach.
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.
W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego celem zapoznania się z realizowanymi programami wychowania przedszkolnego oraz pakietami edukacyjnymi.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.
Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).
Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.
Literatura uzupełniająca:
Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:
ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: