Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego 10-1S-KPW
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.
Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osoby prowadzące zajęcia w zespołach grupy założonych w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji „Zadania” lub „Notesie zajęć” lub przekazywane na zajęciach ustnie przez osoby prowadzące.
Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.
Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:
- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.
- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.
- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.
- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.
- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,
- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.
W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI:
BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa
BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena
BLOK 3: Samodzielne projektowanie programu wychowania przedszkolnego
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.
Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej.
Praca zdalna przebiega za pomocą:
- ćwiczeń realizowanych zgodnie z planem za pośrednictwem MS Teams
Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach.
- konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów).
ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie.
W cyklu 2020L:
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osoby prowadzące zajęcia w zespołach grupy założonych w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji „Zadania” lub „Notesie zajęć” lub przekazywane na zajęciach ustnie przez osoby prowadzące. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił: W ramach ćwiczeń realizowane są BLOKI: BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą: Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach. - konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów). ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok:
WIEDZA
PE1_W23
- orientuje się w strategiach planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania,
- zna podstawy programowe wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, rozumie sens ciągłości edukacyjnej i wie, w jaki sposób konkretyzuje się zalecenia zawarte w tych dokumentach.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U09
- umie ocenić wartość edukacyjną programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej,
- potrafi modyfikować istniejące programy do potrzeb i możliwości konkretnej placówki wychowania przedszkolnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K04
- Ma przekonanie o postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PE1_W23 Orientuje się w strategiach planowania działalności pedagogiki przedszkolnej i pierwszych lat nauczania.
PE1_W23 Zna podstawy programowe wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, rozumie sens ciągłości edukacyjnej i wie, w jaki sposób konkretyzuje się zalecenia zawarte w tych dokumentach.
PE1_U09 Umie ocenić wartość edukacyjną programów autorskich dla przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej.
PE1_U09 Potrafi modyfikować istniejące programy do potrzeb i możliwości konkretnej placówki wychowania przedszkolnego.
PE1_K04 Ma przekonanie o postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Na zaliczenie:
-wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.
-skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach.
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.
Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej.
Praca zdalna przebiega za pomocą:
- ćwiczeń realizowanych zgodnie z planem za pośrednictwem MS Teams
Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach.
- konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów).
ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie.
Nakład pracy Studenta:
Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej):
ćwiczenia 30 h
Liczba godzin niekontaktowych:
Przygotowanie do zajęć -30 h
Przygotowanie prezentacji -10 h
Łączna liczba punktów ECTS: 2
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.
Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).
Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.
Literatura uzupełniająca:
Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa
ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.
Źródła internetowe:
Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf
Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html#
Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/
Uwagi
W cyklu 2020L:
Linki do Zespołu w aplikacji MS TEAMS: Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
W cyklu 2020Ln:
Linki do Zespołu w aplikacji MS TEAMS: Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: