Diagnoza i profilaktyka zagrożeń cyberprzestrzeni 10-1S-DZC
Student w toku zajęć poznaje najważniejsze aspekty dotyczące diagnozy i profilaktyki zagrożeń cyberprzestrzeni. Będzie posiadał umiejętność analizy i interpretacji poszczególnych zagrożeń mających miejsce w przestrzeni cyfrowej w kontekście diagnozy i profilaktyki. Uzyska niezbędne kompetencje społeczne związane ze znaczeniem roli pedagoga i nauczyciela w diagnozie wybranych zagrożeń oraz minimalizowania ich skutków.
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Zagrożenia cyberprzestrzeni w zakresie bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i młodych dorosłych
2. Zagrożenia internetowe dotyczące funkcjonowania psychospołecznego dzieci, młodzieży i młodych dorosłych
3. Uzależnienia behawioralne i ich uwarunkowania
4. Uzależnienie od multimediów
5. Zachowania dyssocjalne w sieci
6. Diagnoza pedagogiczna zagrożeń internetowych i uzależnienia od multimediów (wywiad, metody kwestionariuszowe)
7. Pedagogiczna interwencja kryzysowa w sytuacji ryzyka uzależnienia od internetu i ryzykownych zachowań internetowych
8. Profilaktyka w zakresie zagrożeń internetowych i zachowań dyssocjalnych w sieci
W cyklu 2020Z:
Student w toku zajęć poznaje najważniejsze aspekty dotyczące diagnozy i profilaktyki zagrożeń cyberprzestrzeni. Będzie posiadał umiejętność analizy i interpretacji poszczególnych zagrożeń mających miejsce w przestrzeni cyfrowej w kontekście diagnozy i profilaktyki. Uzyska niezbędne kompetencje społeczne związane ze znaczeniem roli pedagoga i nauczyciela w diagnozie wybranych zagrożeń oraz minimalizowania ich skutków. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17
WIEDZA
PE1_W22
- Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę z zakresu poszczególnych możliwości mediów cyfrowych i cyberprzestrzeni oraz zagrożeń przez nie generowanych.
PE1_W23
- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie diagnozowania oraz profilaktyki zagrożeń wynikających z korzystania przez wychowanków z mediów cyfrowych.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U01
- Potrafi dokonać obserwacji zachowań użytkowników cyberprzestrzeni, identyfikując zachowania ryzykowne, a także zastosować środki zapobiegawcze.
PE1_U04
- Mając na uwadze dynamikę przemian zachodzących w świecie nowych technologii, samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu zagrożeń związanych z korzystaniem z mediów cyfrowych, metod ich diagnostyki oraz profilaktyki.
PE1_U10
- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do diagnostyki i profilaktyki zagrożeń w cyberprzestrzeni.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie problematyki profilaktyki i diagnostyki zagrożeń cyberprzestrzeni, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w tej dziedzinie.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- dyskusja
- praca w zespołach
- studium przypadków
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI
godziny kontaktowe (ćwiczenia) - 30 godz.
przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.
przygotowanie i realizacja pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej - 20 godz.
przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 15 godz.
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 3
ECTS: 3
ajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod zdalnego nauczania. Główne środki cyklicznej komunikacji (o charakterze synchronicznym oraz niesynchronicznym): program Microsoft Teams oraz Microsoft Outlook, a także poprzez kontakt telefoniczny. Narzędzia wykorzystywane w zależności od możliwości uczestników procesu kształcenia, według ustalonych sposobów pracy z grupami. Wykorzystywane formy komunikacji: poczta e-mail, kontakt telefoniczny, spotkania on line.
Użycie poszczególnych form komunikacji jest uzależnione od podejmowanych tematów na zajęciach, dotyczy to także godzin spotkań.
Różnorodność wykorzystywanych narzędzi i metod pracy ze studentami podyktowana jest troską o realizację celów zajęć w sposób najbardziej przystępny dla ogółu grupy, bez dyskryminacji osób nieposiadających wystarczających możliwości technicznych do korzystania z programu Microsoft Teams.
Poniżej znajduje się link do Zespołu w MS TEAMS, w ramach którego odbywać się będą zajęcia
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6709074a195b4b8c990df761c31283e2%40thread.tacv2/conversations?groupId=2e47d3a7-2d83-40f9-95d7-3c52eed6dc31&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Literatura
1. Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Difin, Warszawa, 2014
2. Bednarek J., Społeczne kompetencje medialno–informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, [w:] Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Bednarek J., Difin, Warszawa, 2014
3. Jaszczak A., Poczucie uzależnienia od Internetu a poczucie kontroli u adolescentów, [w:] Psychologiczne konteksty Internetu, Szmigielska B., (red.), Wydawnictwo WAM, Kraków, 2009
4. Kaliszewska K., Nadmierne używanie Internetu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2007
5. Tanaś M., O potrzebie pedagogicznej refleksji nad kulturą i językiem mediów, [w:] Kultura i język mediów, Tanaś M., (red.), Impuls, Kraków, 2007
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: