Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną 10-1S-DSU
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2020L:
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, gromadzenie informacji nt. środowiska dziecka, analiza i wykorzystanie wyników. Przygotowanie do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka, wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami, teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka). Współpraca nauczyciela ze specjalistami. |
W cyklu 2020Ln:
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, gromadzenie informacji nt. środowiska dziecka, analiza i wykorzystanie wyników. Przygotowanie do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka, wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami, teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka). Współpraca nauczyciela ze specjalistami. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji.
PE1_W25 ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin.
PE1_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka.
PE1_U07 ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i ksztąlcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem rożnych techni i kanałów komunikacji
PE1_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej.
PE1_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji.
PE1_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty.
PE1_K06 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy pedagogicznej.
PE1_K10 wykazuje zrozumienie i wyrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzeici ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole
Literatura
W cyklu 2020L:
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Lit. uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Krajewska Beata, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009, rozdz. 3, 4, 5, 6 Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Skalbania Barbara, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2015, rozdz. 4 (Diagnoza środowiska rodzinnego w ujęciu teoretyczno-metodologicznym) Lit. uzupełniająca: Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014. Psychologia kliniczna, t. 1, red. Helena Sęk, Warszawa 2015 (rozdz. 13, Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej) Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów... Ustawa o systemie oświaty Ustawa Prawo oświatowe |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 30h Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 60h Zaliczenie na podst. aktywności w rozwiązywaniu problemów prezentowanych podczas zajęć (analiza przypadków) i udziału w projekcie na rzecz środowiska lokalnego. |
W cyklu 2020Ln:
Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 15h Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 75h Zaliczenie na podst. prac pisemnych śródsemestralnych oraz kolokwium na zakończenie przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: