Diagnoza środowiska 10-1S-DSR
Przedmiot "Diagnoza środowiska" ma na celu przybliżenie metod stosowanych w możliwie pełnym poznawaniu nowego obszaru działania pedagoga/pracownika socjalnego, przy wykorzystaniu metody mapowania zasobów i potrzeb.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
PE1_W12
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia diagnostyczne stosowane w diagnozie; zna i krótko charakteryzuje etapy diagnozy.
PE1_W15
- Zna uczestników działalności wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej; potrafi scharakteryzować działania, które podejmują w celu poprawy, jakości życia środowiska lokalnego.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U01
- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, takich jak: ubóstwo, alkoholizm, narkomania, wykluczenie społeczne, bezrobocie, przestępczość, macierzyństwo, starość, sposób spędzania czasu wolnego itp. Umie dokonać analizy zasobów i potrzeb środowiska lokalnego i przypisać do nich konkretne działania pedagogiczne.
PE1_U04
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat środowiska lokalnego i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności diagnozowania środowiska lokalnego (obserwacja, wywiady z przedstawicielami urzędów, instytucji pożytku publicznego, mieszkańcami); Umie wykorzystywać różnorodne źródła, w tym nowoczesne technologie informacyjne, by zdobyć wiedzę o środowisku lokalnym, jego historii i specyfice.
PE1_U05
- Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie dostępnych przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych (potrafi określić cele, skonstruować proste narzędzia badawcze, przeprowadzić badanie); Potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki badania przy wykorzystaniu ICT.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K03
- Aktywnie uczestniczy w pracach wykonywanych przez grupę, podejmuje się zadań wymagających kontaktu ze środowiskiem, angażuje się we współpracę z instytucjami i indywidualnościami istotnymi dla diagnozowanego środowiska.
Kryteria oceniania
Do realizacji celów zajęć wykorzystane zostaną następujące metody: omawianie zagadnień teoretycznych przy wykorzystaniu prezentacji multimedialnych, studium przypadku.
Ocenie podlega praca - wykonana w grupach diagnoza środowiska. Efekty mieszczące się w ramach kompetencji społecznych ocenione zostaną na podstawie eseju i oceny koleżanek i kolegów z grupy zadaniowej (zaangażowanie w prace nad diagnozą, zrozumienie i wyczucie problematyki związanej z diagnozowaniem środowisk lokalnych).
Literatura
Nowotny A., Sztandar – Sztanderska K., Daszkowska – Kamińska A., Jak diagnozować środowisko lokalne?, 2010, https://rownacszanse.pl/uploads_public/cms/parameter-1535/3412_Poradnik_do_diagnozy_RS_2010_OKG.pdf
Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: