Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i szkole - metodyka 10-1S-DSP
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS.
Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osoby prowadzące zajęcia w zespołach grupy założonych w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji „Zadania” lub „Notesie zajęć” lub przekazywane na zajęciach ustnie przez osoby prowadzące.
Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps.
Realizowana jest tematyka:
1. Analiza dokumentów regulujących realizację udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Rozporządzenie o udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wynikające z niego zadania dla nauczyciela w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
2.Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych. Grupy osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ich ogólna charakterystyka, najczęstsze przyczyny i objawy trudności edukacyjnych i wychowawczych.
3.Zasady udzielania specjalnego wsparcia dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacji zajęć (dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych, zajęć rozwijających uzdolnienia, rewalidacyjnych, itp.)
z dziećmi o zróżnicowanych specjalnych potrzebach edukacyjnych.
5. Analiza potrzeb dzieci ze SPE pod kątem ich zaspakajania w przedszkolu i szkole.
6. Metody i sposoby wspierania ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i w szkole
7. Wykorzystanie własnych kompetencji i posiadanych zasobów do planowania skutecznej pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W ramach ćwiczeń:
1. Zapoznanie z terminologią związaną ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
2. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie specjalnych potrzeb edukacyjnych
3. Rozwój teorii umysłu, a funkcjonowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
4. Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Procedury formalne.
5. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
6. Konstruowanie IPT oraz PDW.
7. Analiza przypadków.
Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.
Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej.
Praca zdalna przebiega za pomocą:
- ćwiczeń realizowanych zgodnie z planem za pośrednictwem MS Teams
Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach.
- konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów).
W cyklu 2020L:
1. Analiza dokumentów regulujących realizację udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Rozporządzenie o udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wynikające z niego zadania dla nauczyciela w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia na uczelni i zajęcia prowadzone w trybie zdalnym (w zależności od decyzji Władz Uczelni) będą odbywać się zgodnie z planem zajęć. Zajęcia na uczelni – we wskazanej sali, a zajęcia zdalne przez spotkania w aplikacji Microsoft Teams. Kod lub link do Zespołu zostanie przesłany studentkom i studentom przez pocztę USOS. Niezależnie od trybu prowadzonych zajęć szczegółowe zadania do wykonania przez studentki i studentów będą umieszczane przez osoby prowadzące zajęcia w zespołach grupy założonych w aplikacji Microsoft Teams w aplikacji „Zadania” lub „Notesie zajęć” lub przekazywane na zajęciach ustnie przez osoby prowadzące. Podczas zajęć na uczelni albo zajęć prowadzonych w trybie zdalnym kontakt ze studentkami i studentami będzie odbywał się drogą mejlową za pośrednictwem poczty w domenie aps. Realizowana jest tematyka: W ramach ćwiczeń: Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą: Każdy Student otrzymuje za pośrednictwem USOSMail link do zespołu w programie Microsoft Teams, który umożliwia pełne uczestnictwo w zajęciach. - konsultacji mailowych celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji i programów). |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok:
WIEDZA
PE1_W25
- ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U02
- Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, występujących na etapie edukacji wczesnoszkolnej dziecka,
PE1_U12
- potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do dzieci, ich rodziców, jak również innych specjalistów - uczestników procesu edukacji wczesnoszkolnej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K05
- dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
PEP1_W09 zna reguły wspierania dzieci w czynnościach inte-lektualnych potrzebnych im w codziennych sytu-acjach w domu, żłobku i przedszkolu
zna podstawy psychologiczne i pedagogiczne intensywnego wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
zna psychologiczne i pedagogiczne podstawy intensywnego wspierania rozwoju dzieci
PEP1_U03 umie organizować zajęcia wspierające rozwój dzieci
PEP1_U05 potrafi rozpoznawać u dzieci specjalne potrzeby edukacyjne oraz planować i realizować działania praktyczne
PEP1_U11 potrafi współpracować z rodzicami w zakresie wspierania dzieci w rozwoju: poznawania siebie i otoczenia oraz sprostania oczekiwaniom szkol-nym.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia: mini wykład, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, praca z tekstem w tym z aktem prawnym, analiza przypadków – studia przypadków;
Praca zdalna: wykładowca wysyła materiały do pracy własnej studentów na adres mailowy starosty Grupy, starosta jest zobowiązany do przesłania materiałów dalej. Studenci zapoznają się z materiałami, następnie wykonują polecone zadania i wysyłają na adres nbednarska@aps.edu.pl
W ramach ćwiczeń:
-kolokwium pisemne do realizacji za pośrednictwem formularza FORMS
-aktywność na zajęciach,
-prace grupowe lub indywidualne.
Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:
0%-50% ocena niedostateczna
51%-60% ocena dostateczna
61%-70% ocena dostateczna plus
71%-80% ocena dobra
81%-90% ocena dobra plus
91% i więcej ocena bardzo dobra
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 18
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30
Przygotowanie pracy na ćwiczenia – 30
Inne formy - 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4
Literatura
Literatura obowiązkowa
• Rozporządzenie MEN w sprawie zasad organizacji
i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
• Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - przykładowe rozwiązania, w: Podniesienie efektów kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały dla nauczycieli, Ministerstwo Edukacji Narodowej, 2010. http://static.scholaris.pl/main-file/102/533/podniesienie_efektywnosci_66011.pdf
• Jagielska G., Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole
i w przedszkolu, z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 http://www.bc.ore.edu.pl/Content/196/05ore_autyzm.pdf
• Derezińska I, Gajdzik M. Dzieci z zaburzeniami lękowymi w przedszkolu i szkole z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/198/07ore_leki.pdf
• Turno M. Dziecko z depresją w przedszkolu i szkole z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 http://bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=193
• Srebnicki T., Wolańczyk T., Dziecko z ADHD w szkole,
i w przedszkolu, z serii: One są wśród nas, Warszawa 2010 dostępny na http://www.bc.ore.edu.pl/Content/195/04ore_adhd.pdf
• Jerzak M., Kołakowski A., ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, Wyd. GWP, Sopot 2010
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności. Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca:
Badowska M, Jestem rodzicem dziecka z dysleksją, dostępny na: Ortograffitti, materiały do pobrania
Szada-Borzyszkowska J. Dziecko z ADHD wyzwaniem dla nauczycieli i rodziców, dostępny w: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3286/1/Jolanta%20Szada-Borzyszkowska_Dziecko%20z%20ADHD%20wyzwaniem%20dla%20nauczycieli%20i%20rodzic%C3%B3w.pdf
Skibska J., Dziecko z nadpobudliwością psychoruchową i deficytem uwagi - najważniejsze problemy oraz sposoby postępowania, dostępny w : https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/6719/Dziecko_z_nadpobudliwoscia.pdf?sequence=1
Kowalik-Olubińska M. Zrozumieć, żeby pomóc, czyli o tym, jak uczynić klasę szkolną przyjazną uczniom nadpobudliwym psychoruchowo, dostępny na cejsh.icm.edu.pl
Specjalne Potrzeby Edukacyjne. Bank dobrych praktyk https://www.ore.edu.pl/2017/11/specjalne-potrzeby-edukacyjne-materialy-do-pobrania/
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: mini wykład, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, burza mózgów, praca w zespołach, praca z tekstem w tym z aktem prawnym, analiza przypadków – studia przypadków; Zajęcia wykładowe odbywają się na platformie Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a79102df280dc4c6da63870907fef47ab%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=9077bf71-1ea7-4ade-b6ce-08a52535928b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Zaś ćwiczenia: gr ćw III DZPE-WPW 2 gr ćw III DZPE-WPW 3 |
W cyklu 2020Ln:
Link do Zespołów w MS TEAMS: Grupa 1: Nakład pracy Studenta: Liczba godzin kontaktowych (w formie stacjonarnej lub zdalnej): Łączna liczba punktów ECTS: 4 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: