Socjologia edukacji 10-1F-SOE
Zakres zagadnień WYKŁADU:
1. Przedmiot socjologii i socjologii edukacji
2. Socjalizacja jako proces kształtowania człowieka w społeczeństwie nowoczesnym i ponowoczesnym.
3. Ideologie edukacyjne.
4. Wartości i wartości edukacyjne.
5. Tożsamość i konstruowanie tożsamości.
6. Podstawowe instytucje socjalizacyjne
7. Struktura społeczna. Stratyfikacja a edukacja
8. Nierówności edukacyjne
Zakres zagadnień na ĆWICZENIA:
1. Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej
2. Rodzina i jej funkcje socjalizacyjne i wychowawcze
3. Szkoła jako instytucja społeczna
4. Socjologiczne problemy młodzieży
5. Społeczne uwarunkowania nierówności edukacyjnych
6. Jednostka w relacjach ze światem – zadania edukacyjne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
PE1_W03
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat społecznego wymiaru wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi i młodzieżą.
PE1_W06
- Ma podstawową wiedzę dotyczącą więzi społecznych w rodzinach, szkołach i grupach rówieśniczych oraz ich znaczenia dla inkulturacji i uspołecznienia.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U03
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania wyborów, osiągnięć i dróg edukacyjnych uczniów i studentów, diagnozowania i prognozowania ścieżek edukacyjnych oraz analizowania działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej.
PE1_U08
- Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w odniesieniu do systemu oświaty zjawisk i problemów kształcenia i wychowania, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych teoretyków socjologii i wychowania.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Rozumie konieczność edukacji całożyciowej oraz poszerzania wiedzy i umiejętności w związku z przemianami edukacyjnymi wywołanymi zmianami społecznymi i cywilizacyjnymi we współczesnym świecie.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- wykład,
- dyskusja
- metody aktywizujące
FORMA AKTYWNOŚCI STUDENTA (ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI)
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 60h
Przygotowanie się do zajęć, lektur: 20h
Przygotowanie się do egzaminu: 20h
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 25h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 5
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
1. M.J. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013.
2. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015.
3. P. Mikiewicz, Socjologia edukacji: teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa 2016.
4. M. J. Szymański (red.) Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa 2019.
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. P. Bourdieu, Passeron J-C, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 1996.
2. A. Gromkowska-Melosik, Edukacja i nierówność społeczna kobiet: studium dynamiki dostępu. Kraków 2011.
3. A. Gromkowska-Melosik, M.J. Szymański (red.), Nierówność i edukacja.
Trajektorie sukcesu i marginalizacji. Poznań 2014.
4. Z.Melosik, M.J. Szymański (red.), Tożsamość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa 2016.
5. B .Przybylski, Zaangażowanie polityczne młodzieży. Toruń 2014.
6. M.J. Szymański., Edukacyjne problemy współczesności. Kraków 2014.
6.. M.J. Szymański, Młodzież wobec wartości. Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: