Pedagogika specjalna 10-1F-PES
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student kierunku:
PEDAGOGIKA - profil akademicki
I rok
WIEDZA
PE1_W13
- Ma elementarną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej, jej terminologii, teorii i metodyki
- Zna podstawową terminologię używaną w ramach pedagogiki specjalnej, jest świadom ewolucji pojęć, potrafi powiązać współczesną terminologię ze zmianami zachodzącymi w nauce, ogólnych procesach społeczno-cywilizacyjnych
PE1_W14
- Zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego, rozumie ewolucję systemu kształcenia/rehabilitacji niepełnosprawnych w aspekcie przemian w rozumieniu niepełnosprawności,
PE1_W15
- Zna specyfikę rozwoju i funkcjonowania osób o różnych niepełnosprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego/rehabilitacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności i specyfiki procesu terapeutycznego
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U03
- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania poglądów i postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych i zjawiska niepełnosprawności
PE1_U08
- Potrafi przedstawić własne poglądy i opinie dotyczące aktualnych problemów pedagogiki specjalnej; argumentuje swoje zdanie, wykorzystując poznane teorie i perspektywy
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Ma świadomość konieczności stałego doskonalenia zawodowego i rozwoju osobistego
II rok
WIEDZA
PE1_W13
- zna subdyscypliny pedagogiki specjalnej, ich specyfikę, przemiany związane z rozwojem wiedzy o niepełnosprawnych
- zna podstawową terminologię używaną w ramach subdyscyplin, jest świadom ewolucji pojęć, potrafi powiązać współczesną terminologię ze zmianami zachodzącymi w nauce, ogólnych procesach społeczno – cywilizacyjnych
PE1_W14
- zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego, rozumie ewolucję systemu kształcenia/rehabilitacji niepełnosprawnych w aspekcie przemian w rozumieniu niepełnosprawności,
PE1_W15
- zna specyfikę rozwoju osób o różnych niepełnosprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego/rehabilitacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności,
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U02
- potrafi na podstawie wieloprofilowej diagnozy określić możliwości rozwojowe osoby niepełnosprawnej, wskazać potencjalne „ścieżki” rozwoju
PE1_U03
- zna i rozumie ewolucję poglądów na niepełnosprawność w kontekście rozwoju nauki, przemian społeczno – cywilizacyjnych, potrafi upowszechniać ideę nowoczesnej rehabilitacji
PE1_U08
- posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- ma świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się zarówno w kontekście rozwoju osobistego, jak i związanego z ewolucją poglądów na niepełnosprawność/niepełnosprawnych, rozwojem dyscyplin naukowych stanowiących zaplecze dla pedagogiki specjalnej
--------------------------
PEDAGOGIKA - profil praktyczny
II rok
WIEDZA
PEP1_W01
- zna subdyscypliny pedagogiki specjalnej, ich specyfikę, przemiany związane z rozwojem wiedzy o niepełnosprawnych
- zna podstawową terminologię używaną w ramach subdyscyplin, jest świadom ewolucji pojęć, potrafi powiązać współczesną terminologię ze zmianami zachodzącymi w nauce, ogólnych procesach społeczno – cywilizacyjnych
PEP1_W13
- zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego,
- rozumie ewolucję systemu kształcenia/rehabilitacji niepełnosprawnych w aspekcie przemian w rozumieniu niepełnosprawności,
- zna unormowania prawne (krajowe i międzynarodowe) określające sytuację niepełnosprawnych, w tym dotyczące ich edukacji,
- rozumie znaczenie dla wspierania niepełnosprawnych działalności organizacji pozapaństwowych, w tym organizacji samych niepełnosprawnych i ich rodziców,
- zna istotę podstawowych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną
PEP1_W14
- zna specyfikę rozwoju osób o różnych niepełnosprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego/rehabilitacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności,
UMIEJĘTNOŚCI
PEP1_U02
- zna i rozumie ewolucję poglądów na niepełnosprawność w kontekście rozwoju nauki, przemian społeczno – cywilizacyjnych,
- potrafi upowszechniać ideę nowoczesnej rehabilitacji
PEP1_U06
- potrafi na podstawie wieloprofilowej diagnozy określić możliwości rozwojowe osoby niepełnosprawnej, wskazać potencjalne „ścieżki” rozwoju
PEP1_U12
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEP1_K09
- wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz ma przekonanie konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: