Metody badań pedagogicznych 10-1F-MBP
Zagadnienia
1. Procedura badawcza pedagogiki
2. Obserwacja bezpośrednia
3. Skale szacunkowe
4. Wywiad
5. Ankieta
6. Socjometria
7. Test pedagogiczny
8. Eksperyment pedagogiczny
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
----------------------------------------------------------------------------------
PROFIL AKADEMICKI
----------------------------------------------------------------------------------
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
PE1_W12
- Zna zasady formułowania problemów badawczych, ich dekompozycji do problemów szczegółowych, a także zasady formułowania hipotez i operacjonalizacji zmiennych.
- Zna podstawowe metody badań pedagogicznych w paradygmacie badań ustrukturalizowanych (ilościowych): obserwację standaryzowaną, skale szacunkowe, ankietę, wywiad skategoryzowany, socjometrię, testy osiągnięć szkolnych, eksperyment pedagogiczny, oraz w paradygmacie badań nieustrukturalizowanych (jakościowych): obserwację niestandaryzowaną, wywiad nieskategoryzowany, ankiety i testy złożone z pytań otwartych.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U05
- Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Na podstawie informacji zwrotnych i ocen udostępnianych przez prowadzącego zajęcia, ma świadomość stopnia poprawności wykonywanych ćwiczeń i prac pisemnych oraz rozumie konieczność doskonalenia swoich umiejętności w przyszłej pracy badawczej.
- Ma świadomość zmian paradygmatycznych w metodologii badań społecznych i rozumie konieczność ich śledzenia w przyszłej pracy badawczej.
PE1_K06
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych.
----------------------------------------------------------------------------------
PROFIL PRAKTYCZNY
----------------------------------------------------------------------------------
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
PEP1_W02
- Zna procedurę postępowania badawczego.
- Zna podstawowe metody badań pedagogicznych: obserwację bezpośrednią, skale szacunkowe, ankietę, wywiad, socjometrię, testy osiągnięć szkolnych, eksperyment pedagogiczny
UMIEJĘTNOŚCI
PEP1_U10
- Potrafi zaprojektować procedurę postępowania badawczego.
- Potrafi dobrać odpowiednią metodę/technikę/ narzędzie badawcze z uwzględnieniem wad i zalet każdego postępowania.
- Potrafi zaplanować, stworzyć narzędzia badawcze i przeprowadzić badania przy pomocy w/w metod.
- Potrafi dokonać prezentacji i interpretacji wyników badań i na ich podstawie wyciągnąć wnioski.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEP1_K01
- Potrafi zapanować i przeprowadzić badania w sposób efektywny.
- Potrafi zaplanować działanie zespołowe.
PE1_K06
- Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy etyczne związane ze stosowaniem metod badawczych.
Literatura
M. Łobocki - „Metodologia badań psychologicznych”, PWN, Warszawa 1996
H.H. Kruger – „Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych”, Impuls, Kraków 2006
T. Pilch, T. Bauman - „Zasady badań pedagogicznych”, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2001
A. Góralski - "Metody badań pedagogicznych w zarysie" Universitas Rediviva Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca
B. Śliwerski – „Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych” t.2, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006
J. Brzeziński – „Metodologia badań psychologicznych PWN warszawa 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: