Literatura dla dzieci 10-1F-LDZ
1.Podczas ćwiczeń Student zapozna się z literaturą dziecięcą (prozą i poezją) by w sposób świadomy i refleksyjny wybierał te dzieła, które będą wspierać rozwój dziecka.
2.Gry i zabawy inspirowane utworami literackimi, będą sposobem na oddziaływania wychowawcze; prawidłowe relacje między dziećmi, przestrzeganie zasad kultury osobistej, pozytywne postrzegania siebie, wiarę we własne możliwości.
3. Baśń, jako jedyny wytwór sztuki, całkowicie zrozumiały dla dziecka, ma wpływ na jego rozwój moralny i jest przykładem czytelnych postaw bohaterów; odróżnianiem dobra od zła.
4.Metody nauki tekstów na pamięć na etapie przedszkola i klas I-III odnoszą się do wyrażania swoich przeżyć w działaniu ; gestem, ekspresją ruchową przy muzyce, dźwiękiem. Świat przedstawiony w utworze interpretują rysunkiem lub inną metodą czynnościową.
5.Łączenie literatury z działalnością plastyczną, muzyczną, ruchową sprawia, że zajęcia są urozmaicone, nowo wprowadzane treści łatwiejsze do zrozumienia, przez co wzbogacają osobowość dziecka w wymiarze estetycznym i moralnym.
6.Wykorzystanie utworów literackich do ćwiczeń logopedycznych, artykulacyjnych, intonacyjnych, przede wszystkim w usprawnianiu narządów mowy.
7.Inspirowanie dzieci do samodzielnego wyboru książek i czasopism dziecięcych, poprzez przygotowanie wystawek, współpracę z biblioteką, spotkania z autorami itp.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcja – kategorie – gatunki, Warszawa 2004
Baluch A. Pogaduszki do poduszki (o literaturze dla najmłodszych), Kraków 1996
Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni , Warszawa 2010
Cieślikowski J. Wielka zabawa. Folklor dziecięcy. Wyobraźnia dziecka. Wiersze dla dzieci, Warszawa 1985
Chrobak M., Realizm magiczny w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży, Kraków 2010
Koźmińska I., Olszewska E. Wychowanie przez czytanie, Warszawa 2010
Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI wieku , red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2002
Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996
Petzerowa M. Lektura uczy, bawi, wychowuje.
Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej ( tematy – gatunki –konteksty ), Wrocław 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: