Kształcenie zdolności muzycznych i tanecznych nauczyciela 10-1F-KZD
Zagadnienia teoretyczne:
- rozwój dyspozycji muzyczno-ruchowych dziecka
- podstawowe formy umuzykalniania: taniec, śpiew, gra na instrumentach, słuchanie muzyki
- zarys metodyki umuzykalniania dzieci przedszkolnych i szkolnych
- podstawowe pojęcia muzyczne
- elementy muzykoterapii do wykorzystania w pracy nauczyciela
Zagadnienia praktyczne:
- piosenki dla dzieci - wykonanie, omawianie
- ćwiczenia muzyczno-ruchowe dla dzieci
- tańce regionalne i integracyjne
- pląsy i zabawy taneczne
- układy ruchowe
- gra na instrumentach orffowskich, podstawy gry na flecie prostym
- rekwizyt i jego wykorzystanie w ćwiczeniach z muzyką
- rytmizacja tekstu (wyliczanki, wierszyki dziecięce)
- ćwiczenia o charakterze muzykoterapeutycznym
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie określić rolę ćwiczeń muzyczno-ruchowych (tańca, piosenki, układów ruchowych, gry na instrumentach, itp.) w rozwoju dziecka.
Student ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ukierunkować ją na realizację zadań muzyczno-ruchowych będących elementem wspomagającym eduakcję dziecka.
Student umie poprawnie pod względem ruchowym wykonywać podstawowe ćwiczenia muzyczno-ruchowe.
Student potrafi samodzielnie stworzyć ćwiczenia muzyczno-ruchowe odnoszące się do wybranego/wskazanego problemu.
Student umie w sposób krytyczny posługiwać się literaturą metodyczną.
Student umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności podczas ćwiczeń realizowanych wspólnie przez grupę w czasie zajęć.
Student analizuje problematykę ćwiczeń muzyczno-ruchowych pod kątem potrzeb, umiejętności i możliwości dzieci.
Kryteria oceniania
Odpowiedź ustna (zaliczenie)
Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej (aktywność, zaangażowanie, kreatywność).
Kontrola obecności na zajęciach.
Literatura
Kappert D. – „Tańcząc z dziećmi”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2005
Kisiel M. – „Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka”, Wydawnictwo WSB w Dąbrowie Górniczej 2007
Lewandowska K. – „Elementy wychowania muzycznego i muzykoterapii dziecięcej”, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME, 1985
Majewska J., Majewski A. – „Zarys psychomotoryki”, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012
Czasopisma: „Wychowanie muzyczne w szkole”, „Wychowanie w przedszkolu”, „Ruch muzyczny”
Ławrowska R. – „Muzyka i ruch”, Warszawa, WSiP 1991
Materiały z Ogólnopolskich Sesji Naukowych „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi
Pozycje Wydawnictwa KLANZA
Siemek D. – „Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym” Warszawa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1986
Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, Warszawa, Wydawnictwo Pani Twardowska, 2013
Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, Warszawa, WSiP 1992
Smoczyńska-Nachtman U. – „Rozśpiewane przedszkole”, WSiP, Warszawa 1982
Sroka Cz. – „Polskie tańce narodowe”, COMUK, Warszawa 1990
Stadnicki A. – “Kształcenie muzyczno-ruchowe”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009
Stadnicki A. – „Muzyka i tańce świata”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008
Stadnicki A. – „Tańce dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1994
Stadnicki A. – „Tańce integracyjne”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011
Stadnicki A. – „Tańce z kręgu kultury europejskiej”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2005
Stadnicki A. – opracowania ruchowe piosenek w rytmach tanecznych /w/: Gummeson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989
Standardy edukacji muzycznej – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010
Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001
Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, WSiP, Warszawa 1990
Zbiory piosenek dla dzieci
Zbiory z opisami tańców i zabaw ze śpiewem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: