Podstawy filozofii 10-1F-FIL1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
PEP1_W03
- Zna genezę filozofii i etyki oraz jej filozoficzne usytuowanie, zna podstawowe pojęcia i dystynkcje w filozofii i etyce, ich istotę – odrębność, specyfikę myślenia filozoficznego.
- Ma wiedzę dotyczącą podstaw historii filozofii oraz podstawowych dziedzin filozoficznych takich, jak logika, metafizyka, episte-mologia oraz etyka, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w powiązaniu ze studiowaną specjalno-ścią.
PEP1_W04
- Zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej kształtowa-niu osobowości człowieka i kultury, zna główne kie-runki filozoficzne i rozumie zależności zachodzące między tymi kierunkami a rozwojem pedagogiki, zna wybrane reprezentatywne antropologiczne ujęcia człowieka i jego moralnych zobowiązań jako człowie-ka i jako pedagoga.
- Zna i rozumie podstawowe problemy filozofii dotyczące logiki, metafizyki, episte-mologii oraz etyki, zna ich genezę oraz rolę na gruncie współczesnej nauki, kultury oraz teoretycznych pod-staw działalności pedagogicznej.
PEP1_W18
- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zasad formułowania pytań oraz udzielania odpowiedzi na gruncie logiki, metafizyki, epistemologii oraz etyki.
UMIEJĘTNOŚCI
PEP1_U12
- Dostrzega zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i określa relacje między tymi zależnościami. - Formułuje w mowie i piśmie problemy filozoficzne i etyczne oraz krytycznie je komentuje, zna wybrane problemy etyczno-moralne współczesnego świata i dokonuje ich ogólnej charakterystyki. Samodzielnie analizuje i interpretuje teksty filozoficzne, wykorzystuje wiedzę filozoficzną i etyczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji.
- Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami logiki, metafizyki, epistemologii oraz etyki, dostrzega zależności między różnymi stanowiskami filozoficznymi formułowanymi na gruncie odmiennych dziedzin filozofii (takich, jak logika, metafizyka, epistemologia oraz logika), samodzielnie analizuje wyróżnione zagadnienia logiczne, metafizyczne, epistemologiczne oraz etyce.
PEP1_U16
- Jasno i precyzyjnie wskazuje problemy społeczne, starannie i metodycznie rozwiązuje problemy, poprawnie wnioskuje na podstawie przyjętych argumentów, potrafi argumentować za swoim stanowiskiem w dyskusji.
- Posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów dotyczących logiki, metafizyki, epistemologii oraz etyki, potrafi wskazać wady i zalety poszczegól-nych stanowisk filozoficznych z punktu widzenia współczesnej nauki, kultury oraz działalności pedagogicznej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PEP1_K04
- Dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą i życiem społecznym oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów,
rozumie szczególne potrzeby edukacyjne i wychowawcze osób słabiej uposażonych i istotną w tych sytuacjach rolę nauczyciela/opiekuna. - Dostrzega i formułuje problemy związane z logiką, metafizyką, epistemologią oraz etyką na gruncie współczesnej nauki, kultury oraz teoretycznych podstaw działalności pedagogicznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: