Etyka ogólna i zawodowa 10-1F-EOZ2
1. Źródła nakazów moralnych. Geneza etyki. Pojęcie etyki.
2. Etyka deontologiczna. Imperatyw kategoryczny podstawą wyborów moralnych
3. Etyka utylitarystyczna
4. Wzory osobowe
5. Wpływ okoliczności na działania moralne
6. Wartość życia ludzkiego
7. Etyka środowiskowa
8. Stosunek nauczyciela do wartości etycznych.
9. Między solidarnością a odpowiedzialnością
10. Uniwersalizm i relatywizm
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
PE1_W03
- Zna genezę etyki i jej ulokowanie w obszarze filozofii, zna podstawowe pojęcia i dystynkcje stosowane w etyce.
PE1_W04
- Zna kluczowe koncepcje etyczne i odnosi je do działalności pedagogicznej.
PE1_W19
- Zna istotę etyki normatywnej, w tym – etyki zawodowej, odnoszącej się do działań człowieka pełniącego określone role zawodowe.
- Charakteryzuje treści i wskazuje filozoficzne i ogólnohumanistyczne źródła zasad etyki zawodowej.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U03
- Potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami etycznymi w celu analizy wybranych problemów etyczno-moralnych współczesnego świata, zwłaszcza tych związanych z rozwojem nauki i techniki, mając na względzie kontekst działalności pedagogicznej.
- Odnosi wiedzę z zakresu etyki ogólnej i zawodowej do dylematów pojawiających się w pracy nauczyciela/pedagoga.
PE1_U06
- Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat problemów etycznych ukazanych w kontekście pedagogicznym.
PE1_U08
- Posiada umiejętność prezentowania własnych opinii, stawiając hipotezy i stosując argumentację odnoszącą się do wybranych koncepcji etycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i kompetencji etycznych, dostrzega potrzebę jego podnoszenia w perspektywie rozwoju osobistego i zawodowego.
PE1_K04
- Ma przekonanie o wadze refleksji etycznej i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
PE1_K05
- Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje z zaangażowaniem ich rozwiązań.
PE1_K08
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy pedagogicznej, jest wrażliwy na potrzeby osób potrzebujących wsparcia i pomocy, docenia ich podmiotowość.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
- wykład
- dyskusja
- analiza przypadków
- krytyka tekstu
- praca w grupach
Nakład pracy studenta:
- udział w zajęciach - 30 h
- przygotowanie do zajęć - 15 h
- przygotowanie do egzaminu - 15 h
Literatura
1. I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.
2. J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.
3. T. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.
4. P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).
5. H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.
6. M. Środa, Argumenty za i przeciw etyce zawodowej, [w:] „Etyka” nr 27, 1994, s. 167-195.
7. Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa 1998.
Na czas pracy zdalnej mogą pojawić się dodatkowe teksty udostępniane przez prowadzącego w formie elektronicznej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: