Etyka ogólna i zawodowa 10-1F-EOZ
WYKŁAD
1.Wprowadzenie. Pojęcia i struktura etyki
2. Wybrane problemy z zakresu historii etyki
3. Główne nurty w obrębie metaetyki
4. Etyka a globalizacja
ĆWICZENIA
1. Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie w tematykę etyczną
2. Analiza wybranych tekstów źródłowych z zakresu i historii etyki
3. Problematyka odpowiedzialności
4. Problematyka bioetyczna
5. Problemy etyki środowiskowej
6. Kodeksy etyczne - próba wypracowania kodeksu etycznego dla zawodu pedagoga
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016L: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
PE1_W03
zna genezę filozofii i etyki oraz jej filozoficzne usytuowanie, zna podstawowe pojęcia i dystynkcje w filozofii i etyce, ich istotę – odrębność, specyfikę myślenia filozoficznego.
PE1_W04
zna wybrane reprezentatywne antropologiczne ujęcia człowieka i jego moralnych zobowiązań jako człowieka i jako pedagoga
PE1_W19
zna i rozumie istotę etyki normatywnej i etyki zawodowej jako szczególnego przypadku etyki normatywnej odnoszącej się do ludzi pełniących określone role zawodowe
PE1_U03
dostrzega zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i określa relacje między tymi zależnościami
formułuje w mowie i piśmie problemy filozoficzne i etyczne oraz krytycznie je komentuje
zna wybrane problemy etyczno-moralne współczesnego świata i dokonuje ich ogólnej charakterystyki
interpretuje kontrowersje bioetyczne związane z rozwojem nauki, techniki, medycyny
charakteryzuje treści i wskazuje filozoficzne i ogólnohumanistyczne źródła zasad etyki zawodowej (Kodeks Etyki Nauczyciela, Powszechną Deklarację Praw Człowieka, Dobre Obyczaje w Nauce, inne kodeksy zawodów zaufania publicznego)
odnosi wiedzę z zakresu etyki ogólnej i zawodowej do sytuacji dylematycznych i trudnych w pracy nauczyciela/pedagoga oraz proponuje postępowanie w takich sytuacjach
samodzielnie analizuje i interpretuje teksty filozoficzne
wykorzystuje wiedzę filozoficzną i etyczną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji
PE1_U08
jasno i precyzyjnie wskazuje problemy społeczne
starannie i metodycznie rozwiązuje problemy
poprawnie wnioskuje na podstawie przyjętych argumentów
potrafi argumentować za swoim stanowiskiem w dyskusji
PE1_K01
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
PE1_K04
postrzega własne działania profesjonalne w kategoriach dyskursu moralnego i wychowywania do człowieczeństwa
PE1_K05
dostrzega i formułuje problemy etyczne związane z pracą i życiem społecznym oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów
rozumie szczególne potrzeby edukacyjne i wychowawcze osób słabiej uposażonych i istotną w tych sytuacjach rolę nauczyciela/opiekuna
przestrzega praw ucznia/wychowanka oraz uwrażliwia ucznia na jego prawa i obowiązki
PE1_K08
jest wrażliwy na potrzeby dziecka/człowieka potrzebującego pomocy, jego indywidualność, podmiotowość, godność
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
- wykład
- dyskusja
- analiza przypadków
- krytyka tekstu
- praca w grupach
Nakład pracy studenta:
- udział w zajęciach - 30 h
- przygotowanie do zajęć - 15 h
- przygotowanie do egzaminu - 15 h
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2.
Literatura
Ćwiczenia :
1. Zajęcia 2: I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001, s. 11–19; 30–49.
2. Zajęcia 3: J. S. Mill, Utylitaryzm, PWN, Warszawa 2006, rozdz. II: Co to jest utylitaryzm?, s. 9–35.
3. Zajęcia 4: Th. Nagel, Traf moralny, w: Pytania ostateczne, Fundacja Aletheia, Warszawa 1997, s. 37-53.
4. Zajęcia 5: P. Singer, Etyka praktyczna, Warszawa 2003 (fragmenty).
5. Zajęcia 6: H. Jonas, Zasada odpowiedzialności, Kraków 1996, s. 58-77.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: