Dydaktyka 10-1F-DYD
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi
tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu
dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z
niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych.
1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym;
2. Ewolucja teorii dydaktycznych;
3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia.
Opis szczegółowy:
Ad. 1.
a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta;
b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera;
c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego
autorstwa Wincentego Okonia.
Ad. 2.
a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz
dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów;
b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa;
Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych:
a. deskolaryzacja społeczeństwa;
b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku;
c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej.
Program ćwiczeń:
Poruszane zagadnienia podczas ćwiczeń:
• Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki.
• Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie).
• Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe.
• Szkoła (metafory szkoły).
• Cele kształcenia i ich operacjonalizacja.
• Metody kształcenia (klasyczne i problemowe).
• Formy organizacyjne kształcenia.
• Zasady kształcenia.
• Style kierowania uczeniem się.
• Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie).
• Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć).
• Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej
• Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych ucznia.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
PE1_W01
- Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne (nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie).
- Ma wiedzę wprowadzającą w zakresie wybranych elementów przedmiotu dydaktyki (cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne).
PE1_W03
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych koncepcji natury ludzkiej i ich dydaktycznych implikacji.
PE1_W09
- Zna i rozumie filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych.
- Charakteryzuje orientację społeczną, indywidualistyczną i tzw. trzecią dydaktykę.
- Zna egzemplifikacje stanowisk mieszczących się w poszczególnych nurtach dydaktycznego myślenia na temat związku między kształceniem i rozwojem.
PE1_W13
- Wskazuje różnice między dydaktyka ogólną a dydaktykami szczegółowymi.
- Zna i rozumie sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk, takich jak psychologia, socjologia, filozofia.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U02
- Potrafi poddać krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie.
- Potrafi selekcjonować informacje i interpretować czytane teksty dydaktyczne.
- Potrafi analizować stanowiska dydaktyczne i rozwiązania praktyczne w kontekście orientacji dydaktycznych.
PE1_U08
- Potrafi wyrazić opinię na temat misji szkoły i współczesnych wyzwań edukacyjnych.
- Potrafi ocenić kompetencje i kwalifikacje nauczycieli z perspektywy zadań szkoły.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć (konspekt lekcji).
- Potrafi korzystać z wiedzy na temat zasad dydaktycznych.
- Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia się wpisaną w ideę edukacji permanentnej.
PE1_K08
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
- wykład
- ćwiczenia praktyczne
- metody aktywizujące
NAKŁAD PRACY STUDENTA
FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 60 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektury : 40 godz.
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, konspektu: 20 godz.
Przygotowanie się do egzaminu: 30 godz.
Sumaryczna liczba punktów ECTS 5
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela.
2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła.
2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej
3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo.
2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne
3. R. Arends, Uczymy się nauczać
4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców.
5. P. Bąbel, M. Wiśniak, 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć.
6. Bolesław Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: