Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów – metodyka projektowania działań 10-0S-SPE
Teoretyczne i prawne podstawy metodyki projektowania działań diagnostycznych, wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych i terapeutycznych wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Koncepcja specjalnych potrzeb edukacyjnych. Definicja specjalnych potrzeb edukacyjnych, grupy osób o specjalnych potrzebach, kryteria wyróżniania i rodzaje trudności w uczeniu się, rodzaje specjalnego wsparcia. Zasady udzielania specjalnego wsparcia edukacyjnego, założenia stanowiska zorientowanego na ucznia i stanowiska zorientowanego na program nauczania, przykłady występowania zjawisk etykietowania i segregacji uczniów w procesie edukacji. Praktyczne aspekty zaspokajania w szkole i w klasie specjalnych potrzeb uczniów (z zaburzeniami emocjonalnymi i w zachowaniu, z zaburzeniami sensorycznymi, motorycznymi, językowymi, przewlekle chorych, ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu, liczeniu oraz specjalnymi potrzebami czasowymi wynikającymi z innych przyczyn. Przykłady nowoczesnych rozwiązań technicznych i pomocy dydaktycznych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
PCK1_KK_W09 Ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania wsparcia pedagogicznego dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzinom.
PCK1_KK_U01 Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka.
PCK1_KK_U02 Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia.
PCK1_KK_U06 Ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji.
PCK1_KK_U08 Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej.
PCK1_KK_K03 Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty.
PCK1_KK_K03 Wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole.
Kryteria oceniania
Metody:
informacyjne (wyjaśnianie, narracja, opis), heurystyczne (problemowe, dyskusji, dialogu)
Nakład pracy studenta
Uczestnictwo w zajęciach 15
Przygotowanie się do zajęć, lektura 5
Przygotowanie prezentacji 10
Liczba ECTS -1
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Olechowska A. Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli Wyd. APS, Warszawa 2001
2.Oszwa U. Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej, Impuls, Kraków 2007
3. Potrzeby specjalne uczniów w klasie. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli UNESCO, Warszawa 1995
Literatura uzupełniająca:
1. Naprawa, R. (2012) Karta indywidualnych potrzeb ucznia : zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
2. Wojdyła, E. (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały dla nauczycieli, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej
3. Wojdyła, E. (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały szkoleniowe. Cz. 1, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej
4. Trochimiak, B. (2010), Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały szkoleniowe. Cz. 2, Warszawa: Ministerstwo Edukacji Narodowej]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: