Programy i pakiety edukacyjne 10-0S-PPE1
Zakres tematyczny:
1. Podstawa Programowa – cele, zadania szkoły, wytyczne do pracy, treści programowe.
2. Programy edukacyjne – pojęcie programu szkolnego, budowa programu.
Projekt autorskiego programu edukacyjnego – prezentacje.
3. Pakiety edukacyjne dostępne na rynku wydawniczym.
4. Ewaluacja podręcznika szkolnego jako narzędzia kompetencji czytelniczych dziecka.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
PE1_W23 Ma uszczegółowioną wiedzę na temat nowoczesnych programów i pakietów edukacyjnych.
PE1_U05 Ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia prostych badan pedagogicznych w obszarze uczestnictwa w programach edukacyjnych i użytkowania pakietów edukacyjnych, w tym umiejętności formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazania kierunków dalszych działań
PE1_K08 przywiązuje dużą wagę do znajomości dydaktycznych podstaw własnych działań pedagogicznych, programów nauczania i pakietów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystywania na etapie wczesnej edukacji.
Kryteria oceniania
Ocenie podlega: obecność; aktywność; projekt autorskiego programu – praca w grupie, prezentacja; analiza tekstu czytanki i poleceń pod kątem rozwijania kompetencji czytelniczych dzieci – praca w parze.
Literatura
1. Bałachowicz J. (1988). Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. WSiP, Warszawa.
2. Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017), Zrozumieć uczenie się – zmienić wczesną edukację. Wyd. APS, Warszawa.
3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego. W jaki sposób treści zawarte w tej książce pomogą w opracowaniu programu edukacyjnego dla starszych przedszkolaków. W: tegoż, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej Przedszkola, Kraków.
4. Klus-Stańska D., Nowicka M. (2013). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Rozdz.I. Czy szkoła rzeczywiście uczy czytać? Wyd. Harmonia, Gdańsk.
5. Sanocka, K. (2012). Stereotypy płci w czytankach – wybrane przykłady zmian zachodzących w polskich szkołach. Dostęp: http://www.palimpsest.socjologia.uj.edu.pl/tl_files/palimpsest/2012-04-23/Pliki%20na%20strone/Sanocka.pdf
6. Skrzypczak, J. (2003). Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań.
7. Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Podręcznik jako narzędzie kreowania podmiotowości [w:] Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska, Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Wyd. APS, Warszawa.
8. Zalewska, E. (2009). Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa.
9. Zalewska E. (2009), Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno- analitycznym, [za:] T. Höhne, Schulbuchwissen. Umrisse einer Wissen Und Mediwntheorie des Schulbuches, [w:] L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków.
10. Aktualna Podstawa Programowa edukacji wczesnoszkolnej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: