Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej 10-0S-MZR
Teoretyczne aspekty edukacji przyrodniczej. Wartości i cele w edukacji przyrodniczej.Podstawa programowa.
Rozwój dziecięcego myślenia w kontekście poznawania przyrody.
Rola nauczyciela i ucznia, proces edukacyjny. Sposoby dostosowania procesu dydaktycznego do skutecznego budowania dziecięcych doświadczeń związanych z przyrodą.
Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: zajęcia terenowe, obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa, metoda projektu itp. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych.
Pomoce dydaktyczne oraz środowisko i otoczenie. Projektowanie terenów przedszkolnych i szkolnych wspomagających holistyczny rozwój dziecka.
Monitoring i ewaluacja procesu uczenia się.
W cyklu 2020Z:
Rozwijanie zdobytej wcześniej wiedzy w zakresie przyrody ożywionej. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: |
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć będą stosowane następujące metody:
- asymilacji wiedzy - pogadanka, dyskusja, praca z książką
- samodzielnego dochodzenia do wiedzy - uczenie się przez odkrywanie, klasyczna metoda problemowa
- metody praktyczne - uczenie się przez działanie, metody ćwiczebne, realizacji zadań, eksperymenty
Kryteria oceniania
Przedstawiane grupie na pierwszych zajęciach.
Literatura
- Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce.
- Brown S.E. (2005), Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa.
-Budniak, A. (2005). Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.). Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej.
-Budniak, A. (2009). Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Karowice: Wyd. Deni-Press.
-Dobrosz-Teperek, K. & Dasiewicz, B. (2009). Edukacja poprzez zmysły i doświadczenia, Meritum, 2, s. 48-52.
-Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
-Gąsecki, K. (2008). Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej. W: A. Komorowska-Zielony (red.). Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.
-Michalak, R. (2004). Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
-Muchacka, B.(2006). Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej. Kraków: Wydawnictwo AP
-Palamer-Kabacińska, E. (2012). Miejsce pedagogiki przygody w naukach pedagogicznych. W: E. Palamer-Kabacińska, A. Leśny, Edukacja przygodą. Outdoor i AdventureEducation w Polsce: teoria, przykłady, konteksty. Warszawa: Wydawca Fundacja Pracownia Nauki i Przygody
-Ryszka, R. (2016). Pedagogika przeżyć praktycznie. O innej metodzie pracy grupowej. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
W cyklu 2020Z:
- Braun D. (2002), Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
zajęcia prowadzone w sposób zdalny z zastosowaniem aplikacji MSTEAMS, zadania, wytyczne umieszczane są w części pliki wspomnianej aplikacji. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: