Metodyka kształcenia zintegrowanego 10-0S-MKZ
1. Problematyka integracji w pedagogice i edukacji wczesnoszkolnej - koncepcje teoretyczne i rozwiązania praktyczne. Rodzaje integracji: scalająca, inkluzyjna, sieciowa.
2. Konstruktywizm poznawczy i społeczny jako podstawa rozumienia uczenia się dziecka. Istota kształcenia skoncentrowanego na uczniu.
3. Aktywność badawcza ucznia osią pracy integralnej. Indywidualizacja procesu nauczania. Zasady pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Program nauczania i jego wzorce. Rodzaje programów zintegrowanych. Realizacja idei integracji poprzez zintegrowane zadania szkolne i pracę metodą projektu.
5. Założenia i realizacja Collaborative Learning i uczenia się kooperacyjnego (Cooperative Learning)
6. Efekty kształcenia zintegrowanego. Ewaluacja i formy oceniania osiągnięć ucznia. Istota oceniania kształtującego i opisowego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2016Ln: |
Efekty kształcenia
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych
praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej
PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem
PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności
PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu
Literatura
Renesans (?) nauczania całościowego: współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, red. D. Klus-Stańska, M. J. Szymański, M. S. Szymański, Warszawa 2003
Dziecko w szkolnej rzeczywistości : założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. H. Sowińskia, Poznań 2011
E. Zalewska, Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej W: red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna-dyskursy, problemy, rozwiązania. WAiP, Warszawa 2009
I. Kopaczyńska, A. Nowak-Łojewska, Wymiary edukacji zintegrowanej, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: