Metodyka edukacji technicznej i komputerowej 10-0S-MET1
1. Analiza zakresu treści i wymagań przedmiotowych
2. Design thinking w edukacji + Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej pod kątem realizacji zajęć technicznych
3. Design thinking w edukacji + Prezentacja i omówienie dostępnych na rynku pomocy dydaktycznych z zakresu edukacji technicznej
4. Asy Internetu + Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej pod kątem realizacji zajęć informatycznych
5. Asy Internetu + Prezentacja i omówienie dostępnych na rynku pomocy dydaktycznych z zakresu edukacji informatycznej
6. Wstęp do kodowania, nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową.
7. Przegląd wybranych gier, aplikacji, programów, platform wprowadzających w tematykę programowania (np. CodyRoby, ScottieGo!, Pixblocks, Code.org, Code Monkey,Code Combat, ScratchJr)
8. Prezentacja i ocena zaprojektowanych scenariuszy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: |
Efekty kształcenia
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018:
WIEDZA
PE1_W23
- Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia.
UMIEJĘTNOŚCI
PE1_U09
- Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod i procedur do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
PE1_U11
- Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PE1_K08
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w zakresie metodyki wczesnej edukacji.
----------------------------------------------------
PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji technicznej i komputerowej
PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji technicznej i komputerowej
PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z obszaru edukacji technicznej i komputerowej
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące.
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe,ćwiczenia - 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5
Przygotowanie scenariuszy zajęć - 10
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Kupisiewicz, Cz. (2000). Dydaktyka ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt.
Musioł M. (2017), Edukacja techniczna w klasach 1-3. http://www.pedagogika.us.edu.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja_techniczna.pdf
Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.
Okoń, W. (2003).Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak.
Węglińska, M. (1998) Jak przygotować się do lekcji - wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls.
Góral. M., Wiśniewska J. (2011) Zajęcia komputerowe klasa 3. Kolorowa Klasa. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i technicznej
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Cholewińska-Szkolik, A. (2012) Wszystko, co można zrobić z modeliny, plasteliny i koralików. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Lipov, B. (2009) Dzieciaki szykują Święta: pomysłowe prezenty, świąteczne dekoracje, pyszne potrawy. Warszawa: Świat Książki
Świć A. (2017), Kodowanie na dywanie w przedszkolu, w szkole i w domu. Opole: Wydawnictwo Nowik
Tołłoczko, J. (2013) Boże Narodzenie. Świąteczne dekoracje i smakołyki. Warszawa: Świat Książki
Van Saan, A. (2010) 365 pomysłów na majsterkowanie. Warszawa: Wydawnictwo REA
Watt, F. (2007) 365 rzeczy do zrobienia. Poznań: Wydawnictwo Publicat S.A
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: