Metodyka nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej - 2 10-0S-ME2
Teoretyczne aspekty integracji. Jedność, holizm, integracja w edukacyjnym wymiarze. Filozoficzno-psychologiczne przesłanki idei integracji.
Reforma edukacji w kontekście nauczania zintegrowanego. Cele reformy polskiego systemu edukacji. Specyfika poszczególnych etapów kształcenia w reformowanej szkole. Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat reformy edukacji. Wpływ nauczania zintegrowanego na sposób funkcjonowania szkoły, jej unowocześnienie, wzbogacenie płaszczyzny wychowawczej i nowe relacje między uczniem i nauczycielem.
Edukacja wczesnoszkolna w systemie zreformowanej oświaty. Cele kształcenia na etapie wczesnoszkolnym. Zadania edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Edukacja językowa i edukacja poprzez język jako podstawowa płaszczyzna integracji na etapie wczesnoszkolnym.
Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej.
Integracja treściowa i integracja funkcjonalna jako możliwe typy nauczania zintegrowanego na poziomie wczesnoszkolnym. Integrować - tylko jak i co? Integracja czy korelacja? Studenckie wprawki w konstruowaniu zajęć zintegrowanych.
Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych? Budowa konspektu/scenariusza. Planowanie pracy dydaktycznej. Cele kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia. Rozpoznawanie poprawnie sformułowanych celów ogólnych, szczegółowych, operacyjnych.
Prezentacja przykładowych scenariuszy zajęć zintegrowanych.
Realizacja idei integracji metodą projektów. Pojęcie metody projektów. Przykłady realizacji metody projektów - autorskie projekty edukacyjne.
Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera i jej praktyczne zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej.
Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Teoretyczne podstawy aktywizującego procesu nauczania. Metody integracyjne, tworzenia i definiowania pojęć, hierarchizacji, twórczego rozwiązywania problemów, pracy w grupie, ewaluacji. Ćwiczenia dramowe i inscenizacja - jako formy zintegrowanego i aktywizującego kształcenia.
Cienie i blaski reformy edukacji wczesnoszkolnej. Trudności nauczycieli z realizacją kształcenia zintegrowanego. Czytanie, pisanie i kształcenie matematyczne jako zaniedbane obszary edukacji wczesnoszkolnej w kontekście kształcenia zintegrowanego.
Prezentacja studenckich scenariuszy projektów edukacyjnych realizujących cele
nauczania zintegrowanego.
W cyklu 2020Ln:
Teoretyczne aspekty integracji. Jedność, holizm, integracja w edukacyjnym wymiarze. Filozoficzno-psychologiczne przesłanki idei integracji. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2020Ln: |
Kryteria oceniania
METODY KSZTAŁCENIA
Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych,metody aktywizujące, mikronauczanie, drama
STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE:
1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach.
2. Uzyskania pozytywnej oceny z zaprezentowanego scenariusza projektu edukacyjnego
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.
Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.
Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.
Gołebniak D., Uczenie metodą projektów, Warszawa 2002.
Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.
Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.
Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.
Kopaczyńska I., Wymiary edukacji zintegrowanej, Kraków 2007.
Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.
Moroz H., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole [red.], Kraków 2001.
Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.
Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.
Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.
Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej
Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.
Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.
Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.
Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.
Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.
Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Suwałki 1998.
Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.
Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.
Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA |
Uwagi
W cyklu 2020L:
W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl) |
W cyklu 2020Ln:
W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: