Formy procesu uczenia się dzieci 10-0S-FPU
1.Rozwój poznawczy dziecka na etapie wczesnego, środkowego i późnego dzieciństwa
2. Metody i formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
3. Psychologia różnic indywidualnych – proces uczenia się
4. Dziecięca zabawa jako podstawowa forma aktywności oraz proces intensywnego uczenia się:
- psychologiczne i pedagogiczne uwarunkowania dziecięcych zabaw
- zabawki sprzyjające rozwojowi umysłowemu dzieci
- zabawy maluchów w domu i przedszkolu
5. Kształtowanie dziecięcej podatności na proces uczenia się
6.Spacery, wycieczki, uroczystości przedszkolne jako formy procesu uczenia się
7. Terapeutyczne znaczenie zabawy - dziecko z niepełnosprawnością
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
PCK1_KK_W06 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju poznawczego na etapie wczesnego, środkowego i późnego dzieciństwa
PCK1_KK_W09 zna wybrane teorie pedagogiczne wskazujące na rolę zabawy w rozwoju dziecka
PCK1_KS_W04 ma uporządkowaną wiedzę na temat celów, form pracystosowanych w kształceniu i wychowaniu dzieci słabosłyszących/ niesłyszących na poziomie wychowania przedszkolnego z wykorzystaniem zabawy jako metody kształcenia
PCK1_KK_U02 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci z dysfunkcją narządu słuchu
PCK1_KS_K02 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
PCK1_KK_K03 wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole
Kryteria oceniania
Pomiar efektów kształcenia:
Ćwiczenia: prezentacje multimedialne, zadania praktyczne.
Literatura
Podstawowa:
Falkowski A., Kurcz I., (red.) Procesy poznawcze, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna t. 2. Gdańsk 2008, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole, Warszawa 2009, Wydawnictwo Edukacja Polska.
Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) Starsze przedszkolaki, Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, Kraków 2014, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
Gruszczyk – Kolczyńska E. (red.) Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak je świadomie wychowywać i uczyć, Kraków 2012, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000, WSiP.
Uzupełniająca:
Klim – Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna, Warszawa 2012,Wydawnictwo Erica,.
Minczakiewicz, E. M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach. Kraków 2006, Oficyna Wydawnicza Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: