Zapisy na specjalność: socjologia mediów (studia stacjonarne II stopnia) 000S-4E-SOM
W ramach specjalności studenci zapoznają się z przedmiotami teoretycznymi i badaniami przedstawiającymi rolę mediów w życiu współczesnego człowieka, etyczne problemy związane z ich rosnącą rolą oraz konsekwencje niespotykanej w dziejach ekspansji mediów. Studenci uzyskają wiedzę teoretyczną w zakresie starych i nowych mediów – ich rodzajów, rozpowszechnienia, zakresu oddziaływania oraz poznają główne teorie i teoretyków mediów. Poznają najczęściej stosowane metody badania mediów (metody ilościowe i jakościowe, analiza dyskursu medialnego, metody socjologii wizualnej, specyfika badania mediów internetowych, prowadzenie badań kwestionariuszowych za pośrednictwem internetu i telefonu komórkowego). Przedmiotem specjalności będzie też tworzenie wizerunku publicznego oraz elementy public relations. Wykłady i ćwiczenia z zakresu socjologii mediów dostarczą studentom narzędzi niezbędnych do badania i rozumienia mechanizmów funkcjonowania mediów oraz ich wpływu na życie społeczne i zmiany kulturowe.
Sylwetka absolwenta
Absolwent specjalności „Socjologia mediów” uzyska umiejętności badania mediów, zdobędzie też wiedzę niezbędną dla przygotowywania materiałów potrzebnych dla celów medialnych. Nauczy się badania odbioru mediów i ich oddziaływania na odbiorców, a także mechanizmów kształtowania wizerunku publicznego, elementów public relations oraz sposobów, by określone przekazy dotarły do potencjalnych odbiorców.
Możliwości zatrudnienia
Absolwent specjalności „Socjologia mediów” może być zatrudniony w mediach i innych instytucjach komunikacji społecznej oraz w działach public relations instytucji publicznych, politycznych, w sektorze prywatnym i w organizacjach pozarządowych – m.in. jako rzecznik prasowy, zarządzający mediami, organizator mediów lokalnych, specjalista ds. mediów, ds. promocji, ds. polityki informacyjnej. Znajdzie także zatrudnienie w agencjach reklamowych – jako specjalista z zakresu reklamy, kreator reklamy, projektant fotograficzny, specjalista ds. fotografii reklamowej i medialnej, a także w działach marketingu, promocji i reklamy w innych instytucjach życia społecznego i kulturalnego.
Literatura
Socjologia II stopnia:
Anthony Giddens. 2004. Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rozdz. 3, 4, 5 rozdz. 6 (fragment: „Zdrowie a starość”), rozdz. 7, 9, 10, 11, 12 (fragment: „Organizacja a płeć”), rozdz.13 (od "Kobiety a praca zawodowa" do końca rozdz.), rozdz. 14 (od "Zmiana polityczna i społeczna" do końca rozdz.), rozdz. 16 (od "Teorie nauczania a problem nierówności" do końca rozdz.), rozdz. 17 (s. 565-580).
Timothy Snyder. 2017. O Tyranii. Dwadzieścia lekcji XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Leszek Olszański. 2012. Media i dziennikarstwo internetowe. Warszawa: Poltext.
Rozdział 1 (od 1.1 do 1.5). Wymagany fragment dostępny jest za darmo bez rejestrowania się w księgarni internetowej - w formatach epub i mobi:
http://m.publio.pl/media-i-dziennikarstwo-internetowe-leszek-olszanski,p94562.html.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: