Zapisy na specjalność: socjologia kultury (studia stacjonarne I stopnia) 000S-2E-SOK
Specjalność jest skierowana do osób zainteresowanych kulturowym wymiarem życia społecznego, a więc zróżnicowanymi wzorami zachowań, wartościami, stylami życia i obyczajami, oraz przemianami zachodzącymi w sferze uczestnictwa w kulturze, twórczości i aktywności. W ramach tej specjalizacji studenci zdobędą orientację w teoretycznym i metodologicznym dorobku refleksji nad kulturą, zyskają podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu socjologii kultury i jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Zapoznają się z aktualnym stanem wiedzy w tej dziedzinie na podstawie badań prowadzonych w Polsce i zagranicą. Absolwent ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat kultury, jej instytucji, przemian i współczesnych form uczestnictwa w kulturze, związanych z ekspansją konsumpcji i z nowymi mediami, ma też podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach nauk o kulturze w dobie globalizacji, intensywnych migracji i kontaktów międzykulturowych. Ma wiedzę o normach, regułach i o rządzących nimi prawidłowościach oraz o mechanizmach ich zmian. Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zjawisk kulturowych. Zna metody, narzędzia, techniki pozyskiwania danych w socjologii kultury, pozwalające na prowadzenie badań empirycznych. Absolwenci tej specjalności mogą szukać zatrudnienia w instytucjach i organizacjach pozarządowych działających w sferze szeroko pojętej kultury i jej popularyzacji, w placówkach upowszechniania uczestnictwa w kulturze, w instytucjach organizacji czasu wolnego, w instytucjach badawczych.
Literatura
Literatura do testów:
Socjologia I stopnia:
Barbara Szacka. 2008. Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa, rozdz. III: Kultura, rozdz. V: Interakcje społeczne.
Mateusz Halawa i Paulina Wróbel (wybór tekstów). 2008. Bauman o popkulturze. Wypisy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne - 9 pierwszych rozdziałów książki (s.13-48).
Tomasz Goban-Klas. 2005. Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy pracy, radia, telewizji i internetu. Wstęp
Christian Baylon, Xavier Mignot. 2008. Komunikacja. rozdz. V: Komunikacja o krótkim i długim zasięgu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: