Egzamin na specjalność (nauczycielska): wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, wychowanie przedszkolne (studia niestacjonarne I stopnia) 000N-4E-WWR-WY
Studia przygotowują specjalistów w zakresie:
1) Rewalidacji oraz intensywnego wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych, począwszy od pierwszych tygodni życia do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole. Także do udzielania szybkiej i długotrwałej pomocy rodzinom tych dzieci
2) nauczania i wychowania dziecka w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesanoszkolnej
Po ukończeniu studiów absolwent posiada w wiedzę dotyczącą:
- rozwoju psychoruchowego (prawidłowego i zaburzonego) człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem okresu od poczęcia do 7 roku życia dziecka;
- skutecznego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka : proces uczenia się i jego mechanizmy, dopasowanie procesu uczenia się do możliwości rozwojowych dziecka, mechanizmy uczenia się itd.;
- ważnych problemów rodziny ( zdrowej i zaburzonej ) wychowującej dziecko z niepełną sprawnością: wspieranie, pomoc, poradnictwo itp.
- diagnozy dziecka dla podjęcia wczesnej interwencji, intensywnego wspomagania rozwoju i zapewnienia szans edukacyjnych;
- planowania, konstruowania i realizowania programów intensywnego wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka o specjalnych potrzebach rozwojowych dla zapewniania mu szans edukacyjnych;
- systemów opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym i jego rodziny na świecie i w Polsce.
- kształtowania wiadomości i umiejętności dzieci we wszystkich obszarach wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Podstawie programowej);
- wychowywania dzieci tak, aby rozróżniały dobro i zło i wybierały dobro, potrafiły kulturalnie zwracać się do innych, były odważne, prawdomówne, znały swoje miejsce w rodzinie i były do niej przywiązane, wiedziały, że mieszkają w Polsce, znały hymn i flagę naszego kraju, rozumiały, że Polska jest w Unii Europejskiej;
- organizowania i prowadzenia placówek przedszkolnych (w tym także alternatywnych formy wychowania przedszkolnego);
- metod zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych w szkole;
- prowadzenia zajęć zgodnie z zakresem Podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej.
Ponadto absolwenci specjalności zostaną wyposażeni w następujące umiejętności:
- wspieranie rodziców w trudach wychowywania dziecka o zaburzonym rozwoju (lub dziecka niepełnosprawnego) i udzielania pomocy w docieraniu do różnych specjalistów, a także w uzyskiwaniu świadczeń socjalnych;
- współpracy z rodzicami dzieci przedszkolnych i małych uczniów w zakresie optymalizacji ich wychowania i kształcenia;
- podejmowanie i przeprowadzanie diagnozy dziecka na użytek działań wspierających jego rozwój, w tym także współpraca z lekarzami, psychologami, rehabilitantami, logopedami;
- stwarzania warunków do optymalnego rozwoju psychoruchowego małego i przedszkolnego dziecka, u którego stwierdzono zaburzenia rozwojowe lub niepełnosprawność;
- intensywnego wspomagania rozwoju psychoruchowego małych i przedszkolnych dzieci tak, aby potrafiły lepiej poznawać i rozumieć siebie oraz swe otoczenie i mogły korzystać z dobrodziejstwa szkolnej edukacji;
- współpracy ze specjalistami z poradni psychologiczno – pedagogicznych dla dzieci i młodzieży i z kierownictwem i nauczycielami szkół, do których będą uczęszczać absolwenci przedszkola;
- korzystania z literatury obcojęzycznej i komunikowania się ze specjalistami w jednym z języków Unii Europejskiej.
pracy nad sobą w zakresie rozpoznawania własnych uczuć i radzenia sobie z nimi, a także wrażliwości, akceptacji i tolerancji, asertywnego reagowania itp.
Absolwent specjalności wczesne wspomaganie rozwoju dziecka może podjąć pracę:
1) na stanowisku rehabilitanta- terapeuty w :
- Ośrodkach wczesnej interwencji,
- Specjalistycznych poradniach: rehabilitacji, zdrowia psychicznego, zaburzeń i wad rozwojowych, dziennych ośrodkach rehabilitacji dla dzieci z opóźnieniem rozwoju psychoruchowego,
2) na stanowisku nauczyciela w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w p lacówkach edukacyjnych realizujących wczesnego wspomagania rozwoju (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola, szkoły specjalne)
3) na stanowisku nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej
- przedszkola ogólnodostępne, przedszkola integracyjne
- kl. I-III szkoła podstawowa ogólnodostępna, szkoła integracyjna
4) na stanowisku opiekuna, wychowawcy – kluby malucha, żłobki
- Absolwent specjalności wychowanie przedszkolne zdobywa wiedzę i umiejętności dotyczące rozwoju i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym. Jest przygotowany do działalności edukacyjnej nie tylko z dziećmi, ale także z ich rodzinami; potrafi współpracować ze środowiskiem lokalnym na rzecz zapewnienia dzieciom korzystnych warunków rozwoju. Może zatem podjąć następującą pracę:
- nauczyciela w przedszkolach publicznych i niepublicznych;
- doradcy pedagogicznego w środowisku lokalnym w zakresie problematyki rodzin z małymi dziećmi;
- lidera współpracy pomiędzy przedszkolem i szkołą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: