Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika terapeutyczno-lecznicza, edukacja wczesnoszkolna (studia niestacjonarne I stopnia) 000N-4E-PTL-ED
Specjalność pozwala na zdobycie wiedzy i umiejętności pedagogicznych potrzebnych do:
a) nauczania w klasach początkowych obejmujących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, m.in. dzieci z niepełnosprawnością ruchową (np. z MPD), autyzmem oraz z chorobami przewlekłymi;
b) prowadzenia diagnozy edukacyjnej tych dzieci;
c) organizowania zajęć lekcyjnych w formie zindywidualizowanej;
d) pracy z dziećmi w świetlicy szkolnej oraz prowadzenia innych form zajęć pozalekcyjnych;
e) diagnozy zachowań społecznych dzieci i projektowania pracy socjoterapeutycznej;
f) prowadzenia zajęć z zakresu terapii zachowań społecznych zarówno w szkole, jak i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
g) prowadzenia zajęć pozalekcyjnych wspierających proces uczenia się dzieci w szkole i w placówkach pozaszkolnych;
h) wspomaganie procesu komunikacji z dziećmi, osobami dorosłymi i starszymi;
i) wspomagania procesu komunikacji z dziećmi, osobami dorosłymi i starszymi z zaburzeniami tej sfery poprzez korzystanie z alternatywnych i wspomagających form komunikacji;
j) pracy wychowawczej i terapeutycznej w placówkach leczniczych;
Studia przygotowują do:
- korzystania ze współczesnej wiedzy pedagogicznej i nauk pokrewnych
- realizowania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w klasach początkowych szkoły podstawowej ogólnodostępnej i integracyjnej;
- realizowania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w klasach początkowych szkół specjalnych dla dzieci chorych znajdujących się na terenie placówek leczniczych (szpitale i sanatoria);
- realizowania zajęć w ramach ośrodków terapeutyczno – rewalidacyjnych mających wspierać rozwój dzieci z chorobami przewlekłymi i dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- diagnozowania przebiegu indywidualnego procesu edukacyjnego (ze szczególnym uwzględnieniem realizacji podstawy programowej);
- prowadzenia zajęć wychowawczych ukierunkowanych na poprawę relacji w grupie rówieśniczej (na terenie szkoły, placówek opiekuńczo-wychowawczych i leczniczych);
- prowadzenia zajęć w zakresie edukacji społecznej o charakterze socjoterapeutycznym, w tym umiejętności społecznych i zachowań agresywnych, integrowania dzieci odrzuconych z klasą, zapobiegania zaburzeniom zachowania;
- projektowania działań w szkole w obszarze rozwiązywania problemów wychowawczych;
- prowadzenia działań diagnostycznych, dotyczących funkcjonowania społecznego uczniów i poziomu integracji społecznej w klasie;
- projektowania działań minimalizujących skutki zaburzeń rozwojowych przy współpracy z rodzicami;
- podjęcia pracy w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, pozaszkolnych i leczniczych;
- w roli nauczyciela klas początkowych (w roli nauczyciela wiodącego i/lub wspierającego) w: szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, specjalnych (na terenie szpitali i ośrodków rehabilitacyjnych);
- w roli nauczyciela lub wychowawcy prowadzącego dodatkowe zajęcia rewalidacyjne i wyrównawcze (indywidualne i zespołowe);
- w roli wychowawcy w: świetlicach szkolnych i środowiskowych oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, pozaszkolnych i leczniczych;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: